Delitraiteur
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delitraiteur
Colruyt Group neemt Delitraiteur over van de Groep louis delhaize. De retailgroep uit Halle wil zo meer inzetten op een aanbod dat convenience biedt voor de klant.
Belangrijke verschuiving in de Belgische retail: de specialist in kant-en-klare maaltijden Delitrateur komt volledig in handen van Colruyt Group. “Na een grondige afweging van de toekomst van Delitraiteur is de Groep Louis Delhaize tot de conclusie gekomen dat het merk en de 41 winkels een groter potentieel hebben wanneer ze worden geïntegreerd in de Colruyt Group. Het merk en het concept van Delitraiteur blijven ongewijzigd, evenals het franchisemodel. Colruyt Group neemt alle teams over”, meldt Delitraiteur in een persbericht. Het bedrijf biedt naast kant-en-klare maaltijden, broodjes, soepen en salades ook een breed assortiment van voedingsproducten aan, waaronder meer dan 1.000 Belgische producten. In ons land zijn er 40 winkels, één winkel is in Luxemburg te vinden. Op drie winkels na worden ze allemaal door zelfstandige ondernemers uitgebaat.
Jo Willemyns, COO Food Retail Colruyt Group: “We zien dat klanten meer nood hebben aan convenience en zoeken naar makkelijke en gezonde maaltijden. De voorbije jaren hebben we hier dan ook al ruim op ingezet door, onder andere, onze aanwezigheid in de steden te vergroten, de winkelopeningen van Okay Direct waar klanten 24/7 hun boodschappen kunnen doen, de uitbreiding van het versaanbod bij Okay en de recente participatie in BON – de gourmetbar die kwalitatieve en huisbereide on-the-go-producten aanbiedt. Ook overnames passen binnen onze groeistrategie. Aan de hand van de overname van Delitraiteur kan Colruyt Group nog meer inzetten op een convenience aanbod, met ready-to-heat en ready-to-eat maaltijden.”
Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, zegt dat de overname niet helemaal als een verrassing komt. “Delitraiteur werd enkele jaren geleden klaargestoomd voor een verkoop, met een eigen logistieke organisatie, en een volledige autonome organisatie binnen de louis delhaize-groep. Het werd als pareltje van de groep aanzien. Colruyt Group krijgt een fijnmazig netwerk van high end winkels, eerder in lijn met de winkels van Okay, en zelfs iets meer in de richting van Cru. Het ligt in lijn met de strategie van Colruyt om buiten de klassieke retail marktaandeel te halen via kleinere, maar meestal toplocaties. Delitraiteur is zeer sterk aanwezig in Wallonië, waar Colruyt Group zwakker staat in vergelijking met Vlaanderen. Bijkomend voordeel is dat het een franchisenetwerk is. De winkels vallen onder het paritair comité van de horeca. Delitraiteur heeft een omzet van 91 miljoen euro, geven cijfers van Gondola Academy aan. Met een marktaandeel van 0,3% is structurele groei redelijk beperkt. Colruyt groep heeft zonder de recente overnames een marktaandeel van 25.4% en zal samen met de overname van Match en Smatch en Delitraiteur een marktaandeel van 27% behalen. Met Match en Smatch en Delitraiteur heeft Colruyt het laatste jaar 1.5 procentpunt bijgekocht.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?