- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt Group gaat meer dan 10.000 hectare bos aanplanten in de Democratische Republiek Congo. Op die manier wil de supermarktgroep de directe uitstoot van CO2 compenseren die niet binnen een redelijke termijn kan verminderd worden.
Colruyt Group neemt allerlei maatregelen om zijn uitstoot van CO2 in te perken, maar een deel van zijn uitstoot kan het niet binnen een redelijke termijn verminderen, waardoor de groep op zoek gaat naar andere manieren om de uitstoot te compenseren. Het heeft zo’n alternatief gevonden in het aanplanten van meer dan 10.000 hectare bos in de Democratische Republiek Congo, goed voor meer dan 12 miljoen bomen. De ambitie is om tegen 2030 120.000 ton CO2 op te vangen en zo te evolueren naar een netto-nul uitstoot. Jef Colruyt: “Per klant die wij bedienen, hebben wij ongeveer een uitstoot van 600 gram CO2. Het is die uitstoot die wij nu naar nul willen brengen. We investeren 8 miljoen euro, om het mogelijk te maken om tegen 2030 een 120.000 ton CO2 te capteren, wat overeenkomt met bijna 200 miljoen bezoekjes aan de winkel”.
Deze belangrijke stap in het CO2-reductieplan van de groep, met een investeringsbudget van om en bij 8 miljoen euro, werd grondig voorbereid en wordt gerealiseerd in samenwerking met de lokale gemeenschappen. Zo wil Colruyt Group op lange termijn een reëel en substantieel verschil maken, zowel voor de maatschappij als voor de planeet, klinkt het bij de distributeur. De voorstelling van het project kadert in het klimaatplan van Colruyt Group, waarbij onder meer natuurlijke koelmiddelen en vrachtwagens op duurzame energie een belangrijke rol spelen. Colruyt Group heeft al een lange relatie met de Democratische Republiek Congo. In de eerste plaats handelsbetrekkingen, via de exportactiviteiten van Colex en de distributie van de eigen merken Everyday en Boni Selection, die bekend zijn bij veel Congolese huishoudens.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?