Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, lanceert samen met buurtsupermarkt OKay een nieuwe service ‘Collect&Go Connect’. Dat platform wil mensen verbinden en het hen makkelijker maken om voor elkaar boodschappen te doen. Collect&Go Connect gaat vandaag van start en wordt zes maanden lang getest in 7 Vlaamse winkels van OKay en OKay Compact.

Een nieuw jaar dat betekent ook nieuwe services, zo dacht Colruyt Group. Het bedrijf pakt daarom sinds vandaag uit met Collect&Go Connect, een online platform dat een boodschappencommunity creëert waardoor het makkelijker wordt voor consumenten om voor elkaar inkopen te doen. Deze nieuwe service is trouwens het eerste initiatief van Colruyt Group in de deeleconomie,en is volgens het bedrijf complementair aan de bestaande dienstverlening van Collect&Go. Voorlopig wordt het concept gedurende 6 maanden getest in 7 OKay en OKay Compact-winkels in Gent en West-Vlaanderen. Daarna wordt er bekeken of het ook zal uitgerold worden in andere steden. 

“Met dit platform willen we 2 groepen mensen met elkaar in contact brengen: zij die geholpen willen worden met boodschappen doen en zij die een extraatje willen bijverdienen door te winkelen voor anderen uit hun buurt”, verduidelijkt Tom De Prater, verantwoordelijke van Collect&Go. “We denken dat dit een interessante aanvullende formule is voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderen, mensen die (tijdelijk) minder vlot te been zijn of drukbezette mensen bij wie boodschappen doen simpelweg niet altijd in de agenda past.” 

Hoe werkt het?

Via een nieuwe gratis app van Collect&Go Connect kunnen klanten uit een selectie van het assortiment van OKay en OKay Compact een boodschappenlijstje opstellen. Vervolgens geven ze aan op welke dag, op welk tijdstip en voor welke vergoeding ze de boodschappen graag thuis geleverd krijgen. Ook boodschappers kunnen zich registreren in de app en aangeven binnen welke straal zij boodschappen willen doen. De boodschappers krijgen enkel winkelwagens te zien die hieraan beantwoorden. Ze kunnen vervolgens zelf bepalen welke winkelwagens ze aanvaarden, rekening houdend met hun beschikbaarheid en de vergoeding die ze willen ontvangen. Betalen kan simpelweg via het platform, dat erkend is binnen de deeleconomie. 

OKay als partner 

Dat Collect&Go kiest voor een samenwerking met OKay is niet onlogisch. De online boodschappendienst richt zich immers vooral op de minder omvangrijke winkelmandjes. “We geloven dat deze service zeker interessant is voor mensen die doorheen de week aanvullend boodschappen nodig hebben, van groenten en fruit tot brood en vlees, maar geen tijd of mogelijkheid hebben om naar de winkel te gaan”, vult Tom De Prater aan. “Voor dat soort frequentere boodschappen wordt vandaag niet spontaan aan Collect&Go gedacht. Onze nieuwe Collect&Go Connect service biedt hiervoor wel een oplossing.” 

Gemeenschapsgevoel staat centraal 

De nieuwe service staat bovendien vooral in het teken van de gemeenschap en het stimuleren van het sociale buurtnetwerk. Colruyt Group wil mensen via dit platform immers met elkaar in contact brengen. Aangezien volgens Fabrice Gobbato, directeur van OKay, elke buurt anders is, wordt het nieuwe concept 6 maanden lang getest in 7 verschillende winkels. Daarbij gaat het zowel om winkels in het centrum, de stadsrand als in dorpskernen. Concreet gaat het om vier winkels in Gent (Krommewal, Sint-Pietersnieuwstraat, Voskenslaan en Heusden) en drie winkels in West-Vlaanderen (Zwevegem, Vichte en Oedelem). 

Complementair aan bestaande services 

Colruyt Group benadrukt dat de nieuwe service complementair is aan zijn bestaande dienstverlening Collect&Go en dat het een volgende stap is om klanten meer te helpen ontzorgen. “Onlangs nog verlengden we onze test met aanhuislevering in de Brusselse rand. We onderzoeken ook hoe we mensen in de stad nog vlotter kunnen bereiken. Deze nieuwe service past daar dus perfect in”, benadrukt Tom De Prater. Collect&Go hoopt met deze service tegelijk nieuwe klanten aan te spreken en bestaande klanten nog beter te faciliteren in hun noden. “We testen nu met OKay en OKay Compact, maar op termijn kan dit uitgebreid worden. Net daarom is een testperiode en klantenfeedback zo belangrijk voor ons”, besluit Tom De Prater. 

Apporto

Maar hoe zit het dan met de gelijkaardige community app Apporto, die Colruyt Group ruim anderhalf jaar geleden lanceerde? Die is in het najaar van 2019 stopgezet, zo laat Colruyt Group aan Gondola weten. Ter herinnering, de app werd in het leven geroepen om minder mobiele consumenten die niet tot in de winkel geraakten te helpen door buren voor hen boodschappen te laten doen. “Apporto was een eerste test op het gebied van community driven werken. We wilden leren van de markt en de klanten”, verduidelijkt Leen De Dobbeleer, projectverantwoordelijke van Collect&Go Connect. Toch bleek die eerste test misschien niet helemaal geslaagd, want het sociale platform evolueerde vooral naar een platform voor hulpbehoevenden waar zorg- en hulporganisaties beroep op deden en niet naar een sociaal netwerk waar zowel hulpbehoevenden als consumenten met weinig tijd gebruik van maakten. Daar moet met de nieuwe service Collect&Go Connect verandering in komen. Colruyt Group zal zich hierbij immers nadrukkelijker richten op de twee verschillende doelgroepen. “Bovendien zijn het twee van onze sterke merken die de nieuwe service dragen", voegt Leen De Dobbeleer er tot slot nog aan toe.