- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
U bent minder mobiel, hebt weinig tijd of geen voertuig? Dan kan u binnenkort een beroep doen op hun buur voor het doen van boodschappen bij Colruyt, Bio-Planet en Okay en ze vervolgens thuis laten leveren. Hoe? Via Apporto, een app die mensen in contact brengt met klanten die hen willen helpen.
De deeleconomie heeft de wind in de zeilen, dat weet Colruyt Group heel goed. Terwijl de opmars van allerlei technologieën voor isolement zorgt, maakt het tegelijk ook nieuwe vormen van sociaal contact mogelijk. Denk aan apps waarmee je maaltijden kan bereiden voor buren, klusjes kan doen of je wagen kan delen.
De Groep Colruyt surft mee op het succes van dat soort initiatieven en wil 4 miljoen klanten via een sociaal netwerk met elkaar in contact brengen. Dankzij de app Apporto kan iedereen die niet makkelijk tot in de supermarkt raakt op die manier een beroep doen op buren die voor hen boodschappen willen doen.
Colruyt test op dit moment een Nederlandstalige versie van de app (al te verkrijgen via App Store en Google Play), die officieel tussen maart en juni van dit jaar gelanceerd wordt. De app zal in beide landstalen beschikbaar zijn.
Wie gebruik wil maken van de dienst kan zijn boodschappenlijst ingeven op de app en kan die vervolgens delen met een vriend of buur of een groep mensen. De gebruiker moet ook zijn gegevens meedelen, zoals adres en het gewenste uur van levering.
De gebruiker moet ook ingeven of hij bereid is een kleine bijdrage te betalen. Degenen die bereid zijn om boodschappen te doen voor iemand anders moeten aangeven of ze daar een kleine vergoeding willen. Wanneer iemand bereid is om de boodschappen te doen, krijgt de gebruiker een melding.
"Mensen die minder vertrouwd zijn met digitale technologie kunnen hun boodschappen telefonisch doorgeven aan vrijwilligers van sociale organisaties", zegt Silja Decock, persverantwoordelijke bij Colruyt Groep.
De app werkt vanaf dan als een echt sociaal netwerk. Colruyt komt niet tussen in de transactie en fungeert enkel als facilitator die de verschillende partijen bij elkaar brengt. Om die reden is er geen enkele betalingsmodaliteit voorzien bij Apporto. "De betaling van de transactie voltrekt zich tussen de gebruikers", aldus de retailer.
Omdat de app nog in testfase zit, zijn niet alle specificaties bekend. De app zal bijgewerkt worden tot hij klaar is voor lancering.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?