Colruyt Group zag zijn omzet in boekjaar 2018/19 stijgen met 4,5% tot 9,4 miljard euro. Al werd die groei wel beïnvloed door de verlenging van het boekjaar van de Franse firma’s. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 2,8% inclusief brandstof. Daarnaast vergrootte de groep zijn marktaandeel in België van 31,8% naar 32,2%. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Colruyt Group vandaag bekendmaakte.

Colruyt Group wist in boekjaar 2018/19 zijn mooie resultaten verder te zetten. Zo steeg de omzet van de groep met 4,5% tot 9,43 miljard euro. Al werd die groei wel beïnvloed door de verlenging van het boekjaar van de Franse firma’s. Het boekjaar 2018/19 telde uitzonderlijk 15 maanden omdat het boekjaar van de Franse vennootschappen (1 januari – 31 december) in de tweede jaarhelft gealigneerd werd met dat van Colruyt Group (1 april – 31 maart). Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei 2,8% inclusief brandstoffen en 2,1% exclusief brandstoffen. Die groei is volgens Colruyt Group niet alleen te danken aan een organische groei, maar ook aan de inflatie van de verkoopprijzen en de uitbreiding van de verkoopoppervlakte.

De omzetstijging vertaalt zich trouwens in een groter marktaandeel. Zo wist Colruyt Group het marktaandeel in België van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar op te trekken van 31,8% vorig jaar tot 32,2% in boekjaar 2018/19.

Verder bedroeg de brutowinstmarge in totaal 26,2%. De vergelijkbare brutomarge eindigde op 26,3%, in tegenstelling tot 26,0% in 2017/18. Op vergelijkbare basis stegen de operationele kosten van 17,9% tot 18,1% van de omzet. De bedrijfscashflow (EBITDA) klokte dan weer af op 758 miljoen euro en de bijhorende vergelijkbare EBITDA-marge bedroeg zo’n 8,2%, ofwel een stijging van 0,1% ten opzichte van het jaar ervoor. Verder eindigde het bedrijfsresultaat (EBIT) op 485 miljoen euro in 2018/19 en bedroeg de vergelijkbare EBIT-marge 5,3%. Tot slot wist de groep zijn winst dit boekjaar op te krikken van 374,4 miljoen vorig jaar naar 384,4 miljoen dit jaar. De vergelijkbare winst van het boekjaar exclusief éénmalige effecten bedroeg 372 miljoen euro, tegenover 351 miljoen in 2017/18..

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden gezamenlijke omzetgroei van 4,9%

De omzet van de retailhandelsactiviteit, goed voor 82,5% van de geconsolideerde omzet, steeg met 4,3% tot 7,8 miljard euro. De vergelijkbare retailomzet steeg met 2,2%. "In het boekjaar 2018/19 kende de Belgische retailmarkt een milder concurrentieel klimaat, met een wisselende promodruk. Al blijft het negatieve effect van grensaankopen wel toenemen sinds de invoering van de accijnsverhoging op alcoholische dranken drie jaar geleden", vertelt Colruyt Group.

De omzet van Colruyt in België en Luxemburg steeg met 2,0% door de combinatie van volumegroei, verkoopprijsinflatie, een negatief kalendereffect en de exportactiviteit Colex. Colruyt blijft inzetten op winkeluitbreidingen en -vernieuwingen. In 2018/19 werden vier nieuwe winkels geopend en werden vijftien bestaande winkels verbouwd. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 4,9%. Winkelopeningen, nieuwe klanten, verkoopprijsinflatie en een negatief kalendereffect verklaren de omzetgroei. Het winkelnetwerk van OKay werd dit boekjaar uitgebreid met acht nieuwe winkels en voorziet de komende jaren gemiddeld zes openingen per jaar, evenals de geleidelijke uitrol van het vernieuwde OKay-winkelconcept. 

Als we daarentegen kijken naar de gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby, vallen de resultaten een beetje tegen. De omzet lag immers 7,1% lager dan vorig jaar. Die omzetdaling was voornamelijk het gevolg van de moeilijke markt. Daarnaast was er ook een negatief kalendereffect (Pasen), minder goed weer in het voorjaar en de sluiting van twee Franse Dreamland-winkels. Dreambaby opende in de loop van het jaar wel drie nieuwe winkels.

Vooruitzichten

Voor het lopende boekjaar verwacht Colruyt Group een sterkere prijs- en promodruk in een uitdagende Belgische retailmarkt. Dat komt onder meer door de komst van Jumbo naar België en door de forse uitbreidingen die gepland zijn bij Albert Heijn en Delhaize. Zo wil die laatste zo'n 300 winkels openen in de komende 4 jaar en is Albert Heijn van plan om zijn huidige winkelpark te verdubbelen. De groep voorziet verder op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk.