Colruyt staat weer bovenaan in de RepTrak Belgium, de jaarlijkse reputatiemeting onder dertig toonaangevende bedrijven in België. De retailer stoot Tiense Suiker van de troon en laat andere supermarktketens ver achter zich.

In de zesde editie van de RepTrak Belgium staat Colruyt opnieuw op kop in de jaarlijkse ranking met een sterke en stabiele reputatiescore van 79,4. Vorig jaar moest Colruyt nog de eer laten aan Tiense Suikerraffinaderij. De reputatiescore van de suikerfabrikant daalt dit jaar flink (-6,7). Op de tweede en derde plaats in de lijst vinden we respectievelijk Lotus Bakeries (75,8) en Brussels Airlines (73,1). De twee andere grote retailer in ons land staan lager in de reputatieranglijst: Delhaize op 11 (68,6) en Carrefour op plaats 13 (68,1).

De meest opvallende stijger in de ranking dit jaar is Proximus. Het bedrijf gaat met 8,7 punten omhoog ten opzichte van vorig jaar toen het nog onder de naam Belgacom gemeten werd. De succesvolle rebranding lijkt dan ook de stuwende kracht achter deze stijging. In 2014 al werd het nieuwe commerciële merk Proximus gelanceerd waarna in 2015 de corporate rebranding volgde. 

 Over het algemeen toont de ranking een aanzienlijke daling voor acht bedrijven en een stijging voor tien bedrijven. Het zwaarste verlies is voor Volkswagen-verdeler D’Ieteren (-7,2). Opvallend is dat dit jaar slechts vijf bedrijven een zwakke score van onder de 60 punten behalen. Vorig jaar waren dat er veertien. Bovendien is het algehele gemiddelde reputatiepeil dit jaar opnieuw wat gestegen.

 

Sponsoring heeft positieve impact 

Dit jaar onderzocht de RepTrak ook de impact van sponsoringactiviteiten op de bedrijfsreputatie van ondernemingen. Uit de resultaten blijkt dat maar liefst twee derde van de Belgen van mening is dat sponsoring een positieve impact heeft op de bedrijfsreputatie. Zo’n 75% van de respondenten geeft wel aan het zeer belangrijk te vinden dat een bedrijf weloverwogen sponsoringskeuzes maakt. Bovendien vindt hetzelfde percentage dat een organisatie hier ook transparant over moet communiceren.

Nationale Loterij wordt door de respondenten gepercipieerd als meest actieve sponsor in zowel sportevenementen, kunst & cultuur als sociaal-maatschappelijke initiatieven.