- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tijdens de voorbije inzamelactie schonken klanten van Colruyt Laagste Prijzen via schenkingsbonnen in totaal 76.826 maaltijden aan de Voedselbanken. Dat is 5% meer dan vorig jaar.
Colruyt organiseert al sinds 2005 in zijn winkels een speciale inzamelactie voor de Voedselbanken. Die liep dit jaar van 28 maart tot en met 10 april. Colruyt-klanten konden in die periode 2 verschillende voedselpakketten schenken: een ontbijtpakket met onder meer havermout en melk, of een pakket voor een warme maaltijd met producten als tomatensoep, champignons en pasta. Christophe Dehandschutter, commercieel directeur bij Colruyt Laagste Prijzen, blikt tevreden terug op de actie: “De stijging van het aantal schenkingen doet enorm deugd. We hopen het volgend jaar minstens even goed te doen en bedanken al onze klanten voor hun warme steun aan de Voedselbanken.”
Dit jaar heeft de actie er namelijk voor gezorgd dat er in totaal zo’n 76.826 maaltijden aan de Voedsebanken geschonken werd, ofwel 5% meer dan vorig jaar. “Een inzameling van ruim 159 ton levensmiddelen met een totale waarde van 236.625 euro, daarmee geven we de Belgische Federatie van Voedselbanken een enorme boost”, reageert Jozef Mottar, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voeselbanken.
Naast de jaarlijkse inzamelactie samen met klanten, werkt Colruyt het hele jaar door structureel samen met de Voedselbanken.
Sinds 2016 komen de Voedselbanken onverkoopbare maar perfect eetbare voedingswaren afhalen in de winkel. “Het gaat dan om producten waarvan de verpakking beschadigd is of niet-verkochte verse producten die we 4 dagen voor hun uiterste houdbaarheidsdatum uit de rekken halen”, legt Christophe Dehandschutter uit. “De comfortabele houdbaarheidsduur maakt het aangenaam werken voor de Voedselbanken. We zorgen er ook voor dat de koudeketting niet onderbroken wordt.” Vorig jaar schonken 44 winkels op deze manier aan de Voedselbanken. In 2018 stappen 60 winkels mee in dit initiatief.
Daarnaast zet Colruyt sinds 1997 producten opzij in zijn distributiecentrum. Het gaat om producten die te dicht bij de houdbaarheidsdatum komen om nog te leveren aan onze winkels. De Voedselbanken komen die producten elke weekdag ophalen. In 2017 schonk Colruyt in totaal (inzamelactie + permanente steun) meer dan 1.800 ton levensmiddelen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?