Colruyt test vanaf januari nachtwerk uit in zijn winkels. Medewerkers zullen voortaan ook ’s nachts e-commercebestellingen moeten voorbereiden voor de Collect&Go-service, zo schrijft De Tijd. Pittig detail: er is nog geen akkoord met de vakbonden.
Als het van Colruyt afhangt zullen medewerkers vanaf januari ’s ook ’s nachts e-commercepakketen moeten voorbereiden voor de Collect&Go-service. Dat schrijft De Tijd. Momenteel worden die bestellingen voorbereid in de magazijnen van Zaventem en Erpe-Mere en door het grote succes van de webshop sinds een tijdje ook in de winkels zelf. Maar volgens de krant is Colruyt nu de dupe van zijn eigen succes. Het aantal bestellingen blijft immers stijgen en de Colruyt-medewerkers kunnen niet meer volgen. Daarom wil de directie voortaan nachtwerk invoeren.
Concreet zal de werkdag van Colruyt-medewerkers voortaan om 5 uur ’s morgens beginnen in plaats van 7 uur en eindigen om middernacht in plaats van 20u30. Ter verduidelijking: voor de klanten verandert er niks. De openingsuren blijven hetzelfde, enkel de medewerkers zullen vroeger beginnen.
Door de werknemers ’s nachts te laten werken, ondervinden de klanten geen hinder, zo schrijft De Tijd. Bovendien is het ook erg praktisch dat de bestellingen in de filialen worden voorbeid. “Onze winkels zijn er uitstekend voor ingericht. Producten komen er in bulk aan en de afhaalpunten liggen in de winkels. Bovendien creëren we verspreid in het land jobs in plaats van centraal in aparte e-commercemagazijnen",vertelt Wim Mertens, personeelsdirecteur bij Colruyt, aan de krant.
Volgens de krant zou elk filiaal dat met nachtwerk start, 9 winkels in totaal, in de testfase zo’n 1 à 2 voltijdse werkkrachten in dienst moeten nemen. In totaal zullen zo'n 4 à 5 mensen 's nachts shiften moeten draaien tussen 5 uur en middernacht, vervolgt de krant. Als dat aanslaat, zal het systeem ook naar andere winkels uitgerold worden.
"Nachtwerk uittesten? Niet aan de voorwaarden die de directie vraagt!"
Toch is er nog niks definitief beslist. De directie moet het namelijk eerst eens raken met de vakbonden, en dat lijkt niet voor meteen te zijn. Er vonden immers al twee vergaderingen plaats tussen de directie en de vakbonden, maar daar ontbrak tot nog toe eensgezindheid. Volgens de sociale partners moet er immers eerst voldaan worden aan twee oplossingen, “zo niet zal er geen vooruitgang worden geboekt”. Concreet eisen ze een “aanvaardbare” toeslag die minstens gelijk is aan die in de sector en aan wat er in het bedrijf wordt toegepast vanaf 18u (50%) en werkvensters die niet boven 22 u gaan. “Betekent dit dat het dossier rond zou zijn indien de werkgever een gunstig antwoord geeft op deze twee punten? Neen. Hierna moeten nog tal van vragen en problemen worden besproken: de veiligheid van de werknemers tijdens die lastige uurroosters, de jobcreatie, de stabiliteit van de uurroosters, echte vrijwilligheid voor iedereen ongeacht hun functie, een goed omkaderde/georganiseerde polyvalentie, aantrekkelijke aanwervingsvoorwaarden, naleving van de regels inzake prestaties … “
“Laat het duidelijk zijn, de vakbonden zijn geen vragende partij voor nachtwerk in de handel. Maar ze hebben hun verantwoordelijkheid genomen en zijn bereid hierover een debat aan te gaan bij Colruyt, maar dan binnen een kader waarin de werknemers worden gerespecteerd, want pakketten klaarmaken buiten de openingsuren van de winkel heeft een weerslag op de volledige arbeidsorganisatie, ook voor diegenen die niet vrijwillig in dit systeem zouden willen stappen”, vervolgen de sociale partners.
De vakbonden benadrukken tot slot dat het nachtwerk niet mag zorgen voor een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. “Wij hebben onze verantwoordelijkheden opgenomen in dit dossier, nu is het aan de directie om hetzelfde te doen!”, voegen ze er nog aan toe. Afwachten hoe dit afloopt.
- Lees ook: Wissel aan de top bij Collect&Go