Istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Istock
Colruyt steunt met “solidariteitjes” de pluimveehouders van vrije-uitloopkippen. Door de ophokplicht moeten ze hun eieren nu als scharreleieren verkopen.
Professionele pluimveehouders van vrije-uitloopkippen worden gewoonlijk vergoed voor de extra investering en het onderhoud die ze steken in hun vrije uitloop. Omdat de laatste jaren veel kippen besmet raakten met de vogelgriep mogen ze niet meer naar buiten om contact met wilde vogels die de ziekte verspreiden te vermijden. De eieren moeten daardoor als scharreleieren verkocht worden, maar Colruyt behoudt de prijs van vrije-uitloopeieren om de vergoeding van pluimveehouders te behouden.
Scharreleieren zijn normaal gezien minder duur omdat de kippen niet naar buiten mogen en de kwaliteit van hun eieren daalt. Door de lagere prijs kunnen pluimveehouders geconfronteerd worden met een overaanbod op de markt.
Kippen lopen de laatste jaren steeds meer kans om besmet te geraken met de vogelgriep. Ze worden daarom afgeschermd door de zogenaamde ophokplicht om contact met wilde vogels die de ziekte kunnen doorgeven te vermijden. Wanneer de kippen minstens 16 weken niet naar buiten kunnen, mogen hun eieren niet meer verkocht worden als van vrije uitloop.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?