Colruyt Halle experimenteert sinds midden december met de projectie van promo’s op de winkelvloer. Dat moet niet alleen helpen om de zichtbaarheid van promo’s te verhogen, maar zou ook moeten leiden tot een hogere omzet.

Colruyt komt met iets nieuws: in zijn winkel in Halle is de supermarktketen gestart met het projecteren van bepaalde promo’s uit de folder op de winkelvloer. Het testproject, dat midden december gelanceerd werd, werd uitgewerkt door het creatieve bureau Achilles, waarbij het Store Sales team en de innovatiepoot Colruyt Group Smart Technics voor de installatie en projectmanagement zorgden. "Het idee is om de winkel zelf nog beter in te zetten om bepaalde folder-promo’s letterlijk in de schijnwerpers te plaatsen en zo de zichtbaarheid ervan te verhogen. Op die manier worden klanten in de winkel zelf ook geïnspireerd", verduidelijkt Jo Willemyns, COO Retail. 

Colruyt projectie promo
©

Colruyt

Om de projecties mogelijk te maken werden de voorbije weken projectoren bovenaan de rekken geïnstalleerd. Klanten konden tijdens de feestdagen bijvoorbeeld specifieke folderpromo's ontdekken op de vloer in de rayon van de champagnes of werden dankzij de projectie van Xtra-boodschappen op het plein voor de kassa eraan herinnerd dat ze hun Xtra-app moeten installeren op hun telefoon. De projecties helpen bovendien niet enkel om promo's in te kijker te zetten, maar zorgen ook voor sfeer in de winkel. Zo was de kerstsfeer in de Colruyt van Halle nog nooit zo goed zichtbaar als in de afgelopen eindejaarsperiode. “De projecties zijn niet alleen een frisse, vernieuwende manier van ‘in store activation’, het is ook heel eenvoudig: er is alleen licht voor nodig, geen ander materiaal. En we hebben geen beschadiging of schoonmaak nodig achteraf", vervolgt Jo Willemyns enthousiast. "In de huidige pilootopstelling zijn we heel basic aan de slag gegaan, maar op termijn kan deze technologie veel verfijnder”. 

Of de test zal worden uitgerold naar andere winkels is voorlopig nog even afwachten. In de komende weken gaat Colruyt namelijk eerst verschillende factoren waaronder plaatsing, keuze van projector, lichtsterkte,... verder in detail bekijken. "Daarbij zal via metingen worden nagegaan of het letterlijk in het licht zetten van bepaalde (promo’s op) producten of assortimenten in de winkel zelf, ook voor een hogere omzet zal zorgen", klinkt het. Eens die onderzoeksfase is afgerond volgt er nog een klantenbevraging, waarna eind januari tot slot een evaluatie wordt voorzien. Wordt vervolgd...