Colruyt heeft als eerste Belgische retailer een partnership met aardappeltelers opgezet. Negen lokale telers hebben een oogst aardappelen aangeplant die onder huismerken zullen verkocht worden bij Colruyt-supermarkten.

In een nauwe samenwerking met Colruyt hebben 9 Belgische telers uit West-Vlaanderen en Wallonië in maart en april aardappelen aangeplant voor een totale bruto oogst van 5000 ton. De aardappelen zijn bestemd voor de verpakkingen van 5 kg van de Colruyt-huismerken Everyday Zachtkokend en Boni Selection Friet. De aardappelen zullen aan de klanten worden aangeboden in 78 Colruyt-winkels verspreid over heel België. 

Partnership

In dit partnership met telers streeft Colruyt voor zijn klanten naar het aanbieden van een nog stabielere kwaliteit van aardappelen, en het verminderen van de import ervan. Voor zijn telers streeft Colruyt naar een correcte prijs. Colruyt Group is de eerste Belgische distributeur die een dergelijk partnership met lokale aardappeltelers opzet. Daar waar de telers vroeger weinig in contact kwamen met hun eindklant, de supermarkt, zaten ze nu mee aan tafel om het project vorm te geven. 

Telers en Colruyt hebben samen de variëteiten geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de gronden waarin ze geteeld worden en voor het Belgische klimaat. Ze hebben samen ook ambitieuze kwaliteitsafspraken gemaakt. Tijdens het groeiseizoen zal Marc Boesman, aankoper aardappelen, de teelt van de aardappelen van dichtbij mee opvolgen.

“In dit proefproject waarin voordelen en risico's fair verdeeld zijn, wil Colruyt het lokale vakmanschap van de Belgische telers in de verf zetten, en hen minder afhankelijk maken van sterk schommelende prijzen”, klinkt het.

"Wij zijn aangenaam verrast door het enthousiasme waarbij de telers met ons in dit pilootproject wilden stappen. Samen hebben we het engagement aangegaan voor een nog stabielere kwaliteit van de aardappelen in de versmarkt en het verhogen van de duurzaamheid in teelt en transport. Tot slot streven we naar een verlenging van het Belgische seizoen in het voorjaar, zodat we de import van aardappelen kunnen verminderen," zegt Rony Neufkens, afdelingschef aankoop groenten van Colruyt Group. 

 

Mogelijke uitrol 

Het proefproject wordt in het voorjaar 2018 geëvalueerd, eens het seizoen afgelopen is. Een hele reeks parameters wordt dan beoordeeld, van de samenwerking tussen telers en Colruyt tot en met de feedback van de klant over de kwaliteit en smaak van de aardappelen. Na positieve evaluatie kan het project worden uitgebreid naar de andere aardappelreferenties uit de versmarkt en de andere winkelformules van Colruyt Group.

Met dit initiatief gaat Colruyt verder op de ingeslagen weg van cocreatie met Belgische telers, en dit drie weken na de aankondiging van de  productie van twee exclusieve appelvariëteiten door Belgische fruittelers.