iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Colruyt heeft het voorbije boekjaar afgesloten met een hogere winstmarge en hogere winst. De groep zag ook het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar groeien tot 31,2%. Colruyt krijgt vandaag te maken met moeilijkere marktomstandigheden. De concurrentie zet de retailer in 2024 steviger onder druk, onder meer via scherpe promoties.
Na de moeilijke coronajaren staat Colruyt er weer. De omzet van de groep steeg het voorbije boekjaar met 11,9%, vooral dankzij de hoge voedingsinflatie, maar belangrijker is dat de supermarktgroep zijn winstmarge opnieuw wist op te krikken, zoals het zich ook tot doel gesteld had. De bedrijfswinst eindigde op 4,3% van de omzet, tegenover 2,9% vorig jaar, de nettowinst zonder eenmalige elementen steeg van 301 miljoen euro naar 357 miljoen euro. Colruyt maakte zich vorig jaar zorgen over de lage bedrijfswinst, omdat het de hoge voedselinflatie te weinig kon doorrekenen. De retailer spreekt nu over een “normalisatie van het verschil tussen verkoopprijsinflatie en kostprijsinflatie”. Dat is volgens Colruyt is van belang om verder te kunnen investeren in onder andere promoties en laagste prijzen, maar ook expansie, duurzaamheid en digitalisering.
Het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen en Spar groeide tot 31,2%. Een jaar eerder was dat nog 30,5%. Toch staat dat marktaandeel vandaag onder druk door scherpere concurrentie. Delhaize worstelde vorig jaar met klanten die wegbleven door de stakingsgolven naar aanleiding van de verzelfstandiging van de winkels en naar andere supermarkten gingen. Die zijn nu terug gekeerd. Veel zelfstandige Delhaize-winkels zijn ook open op zondag, wat knaagt aan het marktaandeel van Colruyt. Daarbovenop pakken veel supermarktketens en merken uit met scherpe promoties. Veel merken proberen via promoties marktaandeel terug te winnen dat ze de voorbije jaren verloren aan huismerken. Colruyt Laagste Prijzen moet die promoties door zijn prijsgarantie volgen, waardoor de marge opnieuw onder druk staat. Nog een factor die bijdraagt aan de moeilijke marktomstandigheden zijn de dalende volumes. De omzet in de sector steeg met 8%, door de gestegen prijzen, maar qua volume ging het met 1% naar beneden. De inflatie is de voorbije maanden wel opnieuw aan het afnemen, wat impact kan hebben op de volumes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?