Comarch, een van de belangrijkste Europese spelers in IT-solutions, onthult drie trends in het domein van klantentrouw in de retail.
Op lange termijn is klantentrouw minstens even belangrijk als de aankoop zelf. Belangrijker zelfs! Comarch is een van de Europese challengers in de sector van IT-solutions voor de retail. Na een aantal van zijn gespecialiseerde consultants te hebben geraadpleegd, ontwaart het bedrijf drie trends in de getrouwheidsprogramma’s van de retailwereld.
De eerste constatering is dat de getrouwheidsprogramma’s volledig omnichannel worden. Dit betekent dat ze voortaan toelaten om de klant te identificeren via interacties met het merk op al zijn kanalen (bv. fysieke winkels, e-commerce, sociale media, klantendienst, mobiele apps enz.) en aan zijn behoeften te beantwoorden via gepersonaliseerde crosschannelvoordelen, in real time en op basis van de verworven gegevens.
De tweede trend is de personalisering van de aangeboden voordelen. Dankzij business intelligence en een efficiënter gebruik van de verworven klantengegevens, kunnen de retailers zich tegenwoordig een veel beter beeld vormen van de klant en deze zo op een gerichte en gepersonaliseerde manier voor zijn getrouwheid belonen. De klant die regelmatig glutenvrije producten koopt zal bijvoorbeeld een kortingsbon van 20% op alle producten uit deze categorie ontvangen. Dit vormt voor de retailer de ideale gelegenheid om de cijfers door crossselling te boosten, terwijl de klant zich gewaardeerd voelt omdat het merk aandacht aan hem besteedt. Niemand wil een situatie creëren waarbij de klant een kortingsbon ontvangt voor een tv, terwijl hij er een paar uur eerder via de webshop een gekocht heeft tegen de volle prijs! Om dat soort van negatieve verrassingen te vermijden moet de retailer beschikken over een volledig beeld, crosschannel en in real time!
De derde trend op het gebied van klantentrouw is de verbetering van de reactiviteit. Chatbots zijn via hun artificial intelligence tegenwoordig in enkele kliks en op alle kanalen in staat om klanten met terugkerende problemen te helpen. Sommige retailers die bij de pinken zijn hebben zelfs chatboxen geïnstalleerd van het type Whatsapp/Messenger. Daarachter schuilen geen bots maar echte mensen. Zo kan een klant bijvoorbeeld via deze kanalen nagaan welke schoenmaten er nog in voorraad zijn. Dit is de perfecte methode om het evenwicht te bewaren tussen geautomatiseerde en door fysieke medewerkers verleende diensten. Deze manier van communiceren is niet alleen snel en gepersonaliseerd, maar maakt ook nog eens gebruik van de communicatiekanalen die de klanten verkiezen.
Verbeter de klantentrouw via de Comarch Loyalty Management (CLM) solution
Wie zijn klanten aan zich wil binden kiest voor de Comarch Loyalty Management (CLM)-solution. De CLM-oplossing wordt al meer dan twintig jaar lang gebruikt door bedrijven over de hele wereld. U kunt er unieke getrouwheidsprogramma’s die via verschillende kanalen in real time dialogeren met de klant mee ontwikkelen en uitvoeren. Het krachtige regelgebaseerde systeem van CLM laat marketeers toe om in enkele kliks een nieuwe promotie te ontwikkelen. De aanbevelingen van de module integreren business intelligence en laten de CLM-oplossing toe aanbiedingen te communiceren die zijn aangepast aan het profiel van elke klant. Bedrijven kunnen voortaan de afhankelijkheid van hun transactionele systemen van de kanalen verminderen door zeker te zijn dat de klantengegevens verworven via de verschillende kanalen met elkaar in verbinding worden gebracht, zodat ze hun cliënteel in real time gerichte voordelen kunnen aanbieden. Het Comarch Loyalty Management-platform laat ook toe om de klant een verrassende beleving te bieden met een aanbod via geolokalisatie, gamification, virtual reality of mobiele betaalmethodes. De interactieve dashboards maken het mogelijk om de verworven resultaten hiervan voortdurend te monitoren. We hebben het hier met andere woorden over een volledige en vernieuwende oplossing om op een duurzame manier te investeren in klantenbinding 3.0.
Comarch: 25 jaar ervaring in 60 landen
Comarch is een van de Europese marktleiders in het conceptualiseren, uitwerken, integreren en opslaan van IT-solutions. Comarch kan prat gaan op een ervaring van 25 jaar in niet minder dan 60 landen overal ter wereld. Naast zijn activiteiten in de financiële en de telecomsector richt Comarch zich ook ten volle op de retail.