Vrijdag starten de eerste solden van het nieuwe jaar, amper enkele weken na Black Friday, Singles Day en andere kortingsdagen. De vraag is: hoe soldenmoe is de consument?

Hebben de consumenten kort na het inzetten van het nieuwe jaar alweer zin in wintersolden? Het antwoord op die vraag klinkt steeds minder bevestigend. Vorig jaar bleek dat de wintersolden geen succes waren en moderetailers gemiddeld 7 procent minder verkochten dan het jaar ervoor. Het warme weer werd als verantwoordelijke naar voor geschoven, maar ook het veranderende koopgedrag - en dan vooral online aankopen. Het is geen alleenstaande vaststelling: ook de jaren ervoor blijken de wintersolden geen grote ogen te gooien. In januari 2018, precies een jaar eerder, verschenen er ook artikels over de tegenvallende wintersolden. In vergelijking met 2016 werd er 5% minder verkocht.

De wintersolden zitten qua populariteit dus in dalende lijn, iets waar de retailers rekening mee houden door minder stock in huis te halen. Mode Unie geeft een plausibele uitleg voor die evolutie: er zijn teveel andere kortingsmomenten op andere momenten van het jaar. “De voortdurende kortingacties het hele jaar door maken ook dat een bepaalde groep consumenten van korting naar korting holt, wat de omzet bij moderetailers doet dalen”, zegt Isolde Delanghe. “Gelukkig zien we ook dat een groeiende groep consumenten zich bewust wordt van het feit dat dergelijke negatieve prijsspiraal nefast is voor het diverse modelandschap. Zij zetten bewust in op ‘winkelhieren’ en vinden het kennen van een correcte prijs belangrijk.” Of dat ook klopt, moet nog blijken: veel consumenten kopen online bij buitenlandse sites.

Maar ook het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen maakt dezelfde analyse als de Mode Unie: “De consument verplicht winkeliers er min of meer toe, gezien de kortingen die er al tijdens het jaar zijn. Ze verwachten dat er in de solden hoge kortingen zijn", aldus Christine Mattheeuws, spreekbuis van de organisatie: “Voor de consument is dat goed nieuws, maar voor de modedetailhandel veel minder. Modewinkels worden als het ware verplicht om in die kortingsrace mee te stappen om geen klanten te verliezen, maar dat heeft impact op hun omzet, hun winst en dus ook op de algehele leefbaarheid van een winkel.” De vraag is dus hoeveel zin wintersolden nog hebben in de huidige context en wat er kan gedaan worden om de teruglopende populariteit te keren. De handelaars rekenen alvast op (meer) winters weer om van de soldenperiode een succes te maken. Maar de kans is groot dat de verkoop dit jaar opnieuw naar beneden gaat.