- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
PepsiCo rapporteert in het derde kwartaal een dalende omzet en nettowinst. Het verliest consumenten door de duurder geworden frisdranken en snacks.
In het hele jaar 2024 boekt PepsiCo nog altijd vooruitgang, maar vanaf het derde kwartaal is er een kentering. De omzet daalde in die periode van 23,45 miljard naar 23,31 miljard dollar, de nettowinst zakte van 3, 09 miljard naar 2,93 miljard euro, maakt het bedrijf bekend. Daarmee blijft het onder de verwachtingen. Analisten gingen uit van een toename van het verkoopcijfer tot 23,76 miljard dollar. De terugval heeft onder meer te maken met de tegenvallende verkoop voor zowel frisdranken als snacks. Vooral Amerikaanse consumenten kiezen door de hogere prijzen voor goedkopere alternatieven, maar ook elders daalt de verkoop. Alleen in Europa is er wel nog een stijging. Het bedrijf geeft zelf aan dat het de gevolgen voelt van de geopolitieke spanningen en ook te maken kreeg met een grote terugroepactie van Quaker Oats-granolarepen, na een salmonellabesmetting. Door die evoluties tempert PepsiCo zijn verwachtingen voor de rest van het jaar. Het heeft het over een ‘laag enkelvoudig cijfer’, in vergelijking met de 4% die eerst vooropgesteld werd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?