- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Nederlandse webwinkel Coolblue opent dit jaar fysieke winkels in Charleroi, Luik en Gent. Eerder maakte het bedrijf al bekend dat het ook in Brussel een winkel zal openen.
Coolblue maakte vorige week bekend dat het een eerste fysieke winkel zou openen in Brussel en vooral groei zag in Wallonië. Precieze locaties gaf het toen niet, maar gisteren meldde Manager Winkels Jos Groenendijk op het evenement Winkellocatiemarkt België in Mechelen dat het ook in Charleroi en Luik fysieke winkels zal openen. “Bedoeling is om dat dit jaar nog te doen”, zei hij. Hetzelfde geldt voor Gent, hoewel er in het nabijgelegen Lochristi al een winkel is. Maar daar bereikt de webwinkel een ander publiek dan in de binnenstad. Bovendien wil het ook nadrukkelijk in grote steden aanwezig zijn, gaf Groenendijk mee.
Coolblue ziet nadrukkelijk voordelen in het openen van fysieke winkels, waarvan er momenteel drie zijn in ons land: Lochristi, Antwerpen en Zaventem. Het zorgt er onder meer voor dat het terugbrengen en het ophalen van producten goedkoper is, terwijl de winkel ook telefoonreparaties aanbiedt. Het biedt consumenten ook de mogelijkheid om producten uit te proberen. Last but not least ziet de webwinkel ook een verhoging van de online verkoop op plaatsen waar een fysieke winkel is. “Dat heeft wellicht te maken met het feit dat consumenten meer vertrouwen hebben om iets te kopen als ze weten dat er een fysieke winkel in hun buurt is”, aldus Groenendijk.
In België haalt Coolblue tot nu toe een omzet van 347 miljoen omzet, terwijl dat in Nederland tegen 1 miljard euro aan zit. Met de uitbreiding naar het Waalse landsgedeelte wil het Belgische cijfer een stevige duw in de rug geven. De expansie komt niet onverwacht: er bestaat al sinds 2017 een Franstalige Coolblue-website. De precieze locaties voor de winkels in Charleroi, Luik en Gent werden nog niet meegedeeld.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?