Gondola komt elke week met interviews en reportages die je zomer nog leuker zullen maken! Deze week interviewden we Olivier de Cartier, mede-CEO van de bakkerijgroep Copains.

Bakkerij- en patisseriegroep Copains, die al levert aan enkele honderden supermarkten, heeft deze zomer een grote stap voorwaarts gezet. Met de overname van de twee ‘Épis Sauvages’-verkooppunten doet het Waalse bedrijf een opmerkelijke intrede in de detailhandel, waar het op middellange termijn naar een netwerk van een 10-tal winkels streeft.

Waarom besloot u de detailhandel in te gaan?

We denken hier al over na sinds 2022. Na een grondige analyse realiseerden we ons dat de beste manier om onze geloofwaardigheid te versterken bij onze belangrijkste klant, namelijk de supermarkten, een sterkere aanwezigheid is op onze eigen fysieke retailmarkt. Winkels geven een merk een grote geloofwaardigheid. Het lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar wij zien onze verkooppunten als een etalage voor onze producten. We zitten hier duidelijk bij het concept van de flagshipstore. Bovendien hebben we gemerkt dat de supermarkten die het dichtst bij onze verkooppunten liggen ook het tevredenste zijn, omdat ze het beste de positieve effecten zien.