De Italiaanse beurzen zijn een echt instituut bij Cora: al 30 jaar lang biedt de keten de grootste keuze aan authentieke Italiaanse producten in haar hypermarkten. Deze expertise wordt erkend door het ICE Agency - de afdeling handelsbevordering van de Italiaanse ambassade - dat voor het derde jaar op rij met Cora in zee gaat om de echte smaak van Italië in België te promoten.

Cora biedt een ruime keuze aan transalpine producten, met meer dan 2.500 permanente referenties van Italiaanse producten in de rekken. Daarnaast wordt Italië zes keer per jaar geëerd tijdens “Italiaanse beurzen” in de winkel, waar niet minder dan 1.000 Italiaanse producten speciaal worden aangeboden. Het bedrijf is van mening dat deze evenementen “Cora's positionering in termen van keuze en nabijheid tot haar klanten, haar cultuur en haar oorsprong bepalen. Vandaag wonen er meer dan 300.000 Italianen in België. Deze Italiaanse gemeenschap vertegenwoordigt 2,5% van de Belgische bevolking. Bovendien is Cora gevestigd in regio's (Rocourt, Châtelineau, La Louvière, Hornu) met een hoge Italiaanse bevolkingsdichtheid. Deze identiteit is dus zeer sterk aanwezig bij de klanten van het bedrijf, maar ook bij de werknemers”.

Een actieve zoektocht naar authenticiteit

Respect hebben voor deze cultuur en identiteit betekent natuurlijk authentieke producten uit het land aanbieden. De teams van Cora reizen meerdere keren per jaar naar Italië op zoek naar de beste producten, waarbij ze voedingsbeurzen, grote Italiaanse retailers en vooral kleine lokale producenten bezoeken. Na de Tuttofood-beurs in Milaan in 2023 heeft de keten ongeveer 150 nieuwe producten aan haar assortiment toegevoegd. Een bezoek aan de Cibus-beurs in Parma in mei 2024 bood ook de gelegenheid om interessante nieuwe contacten te leggen om het assortiment verder te ontwikkelen.

©

Cora

Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn de kwaliteit en de unieke keuze aan Italiaanse producten bij Cora erkend door het ICE Agency - de afdeling voor handelsbevordering van de Italiaanse ambassade, die een partnerschapsovereenkomst heeft gesloten met de keten. “We zijn bijzonder trots op dit partnerschap en verheugd dat we het dit jaar kunnen herhalen”, zegt Olivier Haller, General Manager van Cora Belux. Niet alleen is dit een grote erkenning voor het werk dat onze teams sinds 1994 hebben verricht om Italië een prominente plaats te geven in onze winkels, maar ook gaan we, met het ICE Agency als bevoorrechte partner, een stap verder in de selectie van nieuwe Italiaanse producenten en producten die we exclusief importeren in onze hypermarkten”,

Tindaro Paganini, directeur van het Brusselse kantoor van het ICE Agency, is ook verheugd over deze samenwerking: “We zijn verheugd dat we voor de derde keer de samenwerkingsovereenkomst voor de promotie van Italiaanse landbouw- en voedingsproducten in België verlengen. De voedsel- en wijnketen is een pijler van de Italiaanse economie en productie, die in België €1,95 miljard waard is. Het is dan ook een sector die gepromoot en beschermd moet worden tegen “Italiaans klinkende” praktijken. Het op de markt brengen van namaakproducten die Made in Italy imiteren, schaadt al jaren de export van agrovoedingsproducten, door slechte kwaliteit en vooral niet-Italiaanse producten op buitenlandse markten te introduceren. De samenwerking tussen het ICE Agency en Cora getuigt van het belang van Made in Italy in de Belgische agrovoedingssector en is precies bedoeld om de Belgische consument te beschermen door een strenge selectie van uitstekende Italiaanse producten te garanderen.”