- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De eindejaarsperiode staat weer voor de deur. Dringend tijd dus om de raclette en fondue weer boven te halen en met zijn allen gezellig rond de tafel te kruipen. Al dreigt de coronacrisis dit jaar roet in het eten te gooien.
De kerstperiode is traditioneel de periode bij uitstek voor warme kazen. Ze brengen niet alleen warmte en gezelligheid in deze koude en donkere herfst- en wintermaanden, maar zorgen ook voor een gemakkelijk te bereiden maaltijd voor een leuke avond met familie en vrienden. Elk jaar stijgt de verkoop en dat is ook nu niet anders. Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen groeiden de kazen met 11,4% in waarde en 11,3% in volume in het afgelopen jaar, zo blijkt uit cijfers die liepen tot begin oktober. Binnen de kazen die enkel warm gebruikt worden (+15,1% in waarde en +16% in volume) is raclette het sterkste segment, gevolgd door fondue en ovenkazen. Volgens kaasproducent Savencia vertoonden de raclettekazen het afgelopen jaar een sterke progressie (+20%, Nielsen YTD P11). Een positieve trend die ook supermarktketen Delhaize opmerkte. “Raclette- en fonduekazen doen het goed bij Delhaize, met een volumestijging van 10% sinds het nieuwe schooljaar in vergelijking met 2019”, stelt Roel Dekelver, woordvoerder bij Delhaize.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?