CPS GfK
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
CPS GfK
Zoals elk jaar publiceren wij bij het begin van het nieuwe schooljaar de belangrijkste bevindingen uit het zomerrapport van CPS GfK - YouGov, dat weergeeft hoe de Belgische consumenten de winkelketens in de foodretail beoordelen. Vorig jaar bleek uit het rapport nog dat de grote druk van de inflatie op de Belgische shoppers een negatieve invloed had op hun perceptie van de Belgische supermarkten. Nu laat het zomerrapport 2024 een herstel van de scores zien, omdat de inflatie is gedaald tot meer normale cijfers.
(Dit artikel verscheen in zijn geheel in ons magazine van september. Dit is een beknoptere versie, zonder de vele tabellen, n.v.d.r.)
Hoe komt dit rapport tot stand? Elk jaar ondervraagt CPS GfK - YouGov op twee momenten (in de winter en in de zomer) de 6.000 Belgische huishoudens die deel uitmaken van zijn panel over hun indruk van de verschillende foodretailketens in ons land. Die beoordeling berust op zeven criteria verdeeld over drie grote groepen: ‘Voordeel’ (lage prijzen, aantrekkelijke aanbiedingen), ‘Uitstraling’ (netheid van de winkel, versafdeling, ruim assortiment, kwaliteit van de producten) en ‘Vriendelijkheid van het personeel’. Elk van die zeven criteria weegt even zwaar bij de berekening van de totale score van een retailer. De evolutie van elke score wordt berekend in vergelijking met die van twaalf maanden eerder, in het vorige zomerrapport, die geldt als basis 100. Een score hoger dan 100 betekent dus een vooruitgang, een score lager dan 100 wijst op een terugval.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?