- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Danone en Nestlé bundelen de krachten om samen een plastic PET-fles te ontwikkelen die voor 100% gemaakt is van duurzame en hernieuwbare materialen. Ze werken daarvoor samen met de Amerikaanse start-up Origin Materials.
Danone en Nestlé zijn twee van de grootste producenten van flessenwater ter wereld. Danone Waters heeft merken als Evian en Volvic in de portefeuille, terwijl Nestlé Waters eigenaar is van onder andere Perrier, San Pellegrino, Contrex en Nestlé Pure Life. Hoewel de twee dus elkaars grote concurrenten zijn, hebben ze beslist om de handen in elkaar te slaan voor de ontwikkeling van een milieuvriendelijkere plastic fles. Onder de naam ’NaturALL Bottle Alliance’ werken de voedingsconcernen daarvoor samen met Origin Materials, een startup uit California.
De bedoeling van het project is om een plastic PET-fles ontwikkelen die voor 100% is gebaseerd op duurzame en hernieuwbare bronnen. Voor de productie wordt geen gebruik gemaakt van petroleum, maar van gerecycleerd karton en zaagsel. Hierdoor moet er geen beslag gelegd worden op grond die ook voor de voedselproductie kan dienen. Op termijn wordt er ook naar andere restmaterialen gekeken zoals rijstkaf en stro.
Origin Materials heeft al prototypes van PET-flessen die voor 80% op basis van biologisch materiaal gemaakt werden. Dit jaar nog moet er een fabriek gebouwd worden waar de eerste flessen op basis van 60% biomateiraal op grote schaal geproduceerd zullen worden. Tegen 2020 mikken de partners op PET-flessen op basis van 75% biologisch materiaal, om tegen 2022 op 95% te zitten. Het doel op lange termijn is om PET-flessen te produceren die voor de volledige 100% gemaakt zijn op basis van duurzame en hernieuwbare bronnen.
Danone en Nestlé willen deze groene technologie overigens niet voor zichzelf houden. De partners willen het “bio PET” beschikbaar stellen voor de hele sector.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?