De Franse zuivelproducent Danone wil tegen 2020 1 miljard euro besparen. Danone had in 2016 een jaaromzet van 21,94 miljard euro, de omzet is gedaald met 2,1% ten opzichte van vorig jaar, maar op vergelijkbare basis over de periode is hij gestegen met 2,9%.
Nieuwe organisatie
Danone lanceerde in 2014, een hervormingsplan om het bedrijf meer te laten groeien. Danone begint vandaag aan een nieuw hoofdstuk: «In een omgeving in volle verandering en met het oog op de overname van Amerikaanse producent van sojamelk, Whitewave Foods, moet Danone de beste voorwaarden creëren en moeten ze de kosten controleren om zo een model van efficiënte en effectieve groei creëren. Daarom besloot het bedrijf om zijn organisatie te veranderen naar een meer wendbare organisatie voor markten met een sterke evolutie en een snellere besluitvorming te bevorderen.
Deze organisatie is gebaseerd op drie hoofdelementen:
- De uitvoering van One Danone (met 30 clusters)
- De oprichting van een regionaal managementteam samengesteld door de operationele regionale Vice-Presidenten (RVP) momenteel zijn ze verantwoordelijk voor het uitvoeren van de strategie van de afdelingen en de resultaten van hun regio. Hun bestuur zal daardoor sterker worden, omdat de besluiten veel dichter bij de klant zullen worden genomen. Door de uitbreiding van het team, kunnen ze zich helemaal toespitsen op strategische prioriteiten.
- Het verkleinen van het uitvoerend bestuur.
Lorna Davis zal benoemd worden tot directeur-generaal van de afdeling verse zuivelproducten in Noord-Amerika en WhiteWave International. Gustavo Valle zal de afdeling verse zuivelproducten in Europa, Latijns-Amerika en China leiden. Francisco Camacho, huidige directeur-generaal van het Danone Water wordt nu groei en innovatie officier.
Besparing van 1 miljard euro
«Ik heb een nieuw programma gelanceerd, met als doel onze procedures en uitgaven op lange termijn, beter te controleren. », zegt de directeur generaal Emmanuel Faber. Meer concreet wil Danone tegen 2020 één miljard euro hebben bespaard. Het managementteam geeft tot nu weinig details vrij over hun besparingsplan. «Dit programma is bedoeld om de procedures in het bedrijf te verbeteren, de verdeling van de uitgaven te optimaliseren en het beheren van de aankopen efficiënter te maken» ; aldus Danone.
Verwachtingen voor 2017
Danone veronderstelt dat de macro-economie in 2017 heel onzeker zal blijven., met nog altijd broze consumententrends en misschien zelfs deflatie in Europa. Danone verwacht tegen 2017 een kleine groei van + 5% voor de prijs van zijn strategische grondstoffen ten opzichte van 2016. Hun jaarlijkse doelstelling zal bekend worden gemaakt als alles voltooid is rond hun overname van WhiteWave.