Plus Made in Belgium De Belgische meloen, een nieuwe blikvanger in onze supermarkten
Aldi
Aldi
De Belgische meloenteelt, die zich voorlopig nog in een experimenteel stadium bevindt, biedt nu al nieuwe mogelijkheden aan onze retailers. Colruyt, Carrefour en Delhaize zullen deze zomer Belgische meloenen aanbieden en de producenten breiden hun aanbod geleidelijk uit.
De consument associeert meloenen voorlopig nog niet met België, maar daar zou deze zomer wel eens verandering in kunnen komen. Deze vrucht, die in de gebieden rond de Middellandse Zee wordt geteeld, is in België sterk in opkomst. Als bewijs van het potentieel geldt het feit dat de supermarkten ze al aanbieden. “Colruyt Group bracht in 2022 voor het eerst charentais-meloenen op de markt, geteeld door Reweghs uit Hoeselt (bij Maastricht), die ze aanbiedt via de coöperatie BelOrta”, vertelt Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt Group. “De coöperatie stelt twee tot drie hectare beschikbaar voor meloenen en gelooft dus in deze veelbelovende teelt. Deze meloenen hebben veel kwaliteiten, en zijn zoet en sappig. Vorig jaar werden ze verkocht in tientallen Colruyt Laagste Prijzen-winkels en ook in een selectie van Spar Colruyt Group-winkels. Bij OKay nam de Belgische charentais afgelopen zomer in 14 winkels in West-Vlaanderen de plaats in van de Franse charentais-meloenen. Bij Bio-Planet is sinds augustus vorig jaar 100% van de biologische meloenen in de winkel van Belgische oorsprong.” Colruyt Group heeft deze teelt dit jaar verlengd. Sinds half juni verkoopt de keten naast Reweghs-meloenen ook charentais-meloenen die verticaal geteeld worden door Tomeco, die oorspronkelijk tomaten produceerde voor Coöperatie Hoogstraten. Carrefour verkoopt al vier jaar BelOmelon, een charentais-meloen, in juli en augustus. En deze zomer zal ook Delhaize een Belgische meloen van dit type aanbieden, naast Franse en Spaanse charentais. “Deze meloenen zullen echter ‘gemengd’ worden met de Franse en Spaanse productie, om de eenvoudige reden dat de volumes nog niet volstaan om een doorlopende aanvoer te garanderen”, benadrukt Karima Ghozzi, woordvoerster voor Delhaize. “Het gaat er in de eerste plaats om de Belgische productie te ondersteunen.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?