Een uitstekende oogst
Het hoogseizoen van de Franse kiwi loopt van januari tot maart. Van december tot mei ligt hij op de schappen van kleine en grote winkels. Dit is dus een goed moment om aandacht te schenken aan de laatste oogst. “De oogst van 2012 was nogal speciaal. De winter duurde heel lang. Het was koud en het regende veel. De bomen konden dus pas laat tot ontwikkeling komen. Dit jaar moesten we tot half april wachten, drie weken later dan normaal. Toch hebben we een hele mooie zomer gehad. De oogst van 2012 heeft ons in feite vruchten van zeer goede kwaliteit gebracht,” aldus de uitleg van François Lafitte, een Franse kiwiproducent. Hoewel deze plant tamelijk goed bestand is tegen de klimaatstress, is dit een factor die de kiwiproductie aanzienlijk beïnvloedt. Dankzij het klimaat in het zuiden en westen van Frankrijk zijn de weersomstandigheden gunstig voor de kiwiteelt. De wisselende weersomstandigheden leiden ertoe dat het volume van jaar tot jaar met 5 tot 6% kan variëren. Dit verband is stabiel.
Om de verkoop te stimuleren door het kwaliteitsaspect onder de aandacht te brengen, zijn voor de Franse kiwi enorme inspanningen gedaan op het gebied van communicatie. De heer Lafitte legt ons uit dat het doel hiervan is het product de waardering te laten krijgen die het verdient en het marktaandeel te vergroten. Bij de Belgische consumenten, die al voor deze vrucht zijn gewonnen, bestaat vraag naar vruchten van goede kwaliteit, die ze herkennen in de kiwi die in Frankrijk wordt geproduceerd. De export vertegenwoordigt ongeveer 33% van de afzet van de Franse kiwi. Frankrijk exporteert voornamelijk binnen de Europese Unie (81%).
De gezondheidstroef
Met 80mg per 100g is de kiwi kampioen als leverancier van vitamine C en hij bevat bovendien weinig calorieën, namelijk 50kcal/100g. De vrucht past perfect in een lichte en opwekkende voeding. Overigens tonen ook wetenschappers steeds meer interesse voor deze vrucht, zoals de heer Lafitte ons uitlegt: “Vroeger richtten wij onze communicatie op de jongeren. Maar sinds kort profiteren we van een groot aantal wetenschappelijke onderzoeken die de heilzame werking van de kiwi aantonen, in het bijzonder voor ouderen. Sinds de verschijning van deze artikelen beveelt een groot aantal artsen deze vrucht bij hun patiënten aan. Het betreft een vorm van communicatie die op zijn zachtst gezegd onverwacht is voor ons, maar uitermate gunstig!” Het feit dat mensen steeds meer op hun gezondheid en welzijn letten stemt de producenten optimistisch. Want de kiwi is goed voor de gezondheid, zijn prijs is relatief constant en hij is voor iedereen betaalbaar. Een gezondheidstroef, gecombineerd met een niet te veronachtzamen economische troef, die ervoor zorgt dat de kiwi uitstekend verkoopt en veel succes heeft bij zowel jonge als meer ervaren consumenten.