Volgens een onderzoek van Mode Unie en UNIZO heeft 38,9% van de onafhankelijke modewinkels minder verkocht dan in dezelfde koopjesperiode het jaar daarvoor.

Blijft de koopjesperiode een winnende operatie voor onze retailers? Niet noodzakelijk. Dit zijn de bevindingen van een onderzoek door Mode Unie (de federatie van onafhankelijke moderetailers) en zelfstandigenorganisatie UNIZO. Uit het onderzoek bij 112 respondenten blijkt dat 38,9% van de onafhankelijke moderetailers minder verkocht dan tijdens dezelfde koopjesperiode van vorig jaar, 28,3% verkocht hetzelfde en 32,7% verkocht meer. "Deze zomersolden zijn enthousiast van start gegaan, met een groot aantal kopers in de eerste dagen", zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in een persbericht. "De verkoop naam af na de eerste week, De verkoop naam af na de eerste week, wat verklaart waarom ongeveer vier op tien retailers lagere resultaten rapporteren.” Vergeleken met juli 2023 behaalden de onafhankelijke modewinkels gemiddeld 2,7% minder omzet.

75% van de detailhandelaren wijst daarvoor naar het weer

75% van de moderetailers noemt het slechte weer als belangrijkste reden voor de tegenvallende verkoop. "Zodra de temperaturen stijgen, zien we een evenredige stijging van de verkoop," zegt Isolde Delanghe. "De zonnige laatste week van juli zagen we dus een verbetering van de verkoop. Om zich aan te passen kopen veel retailers minder typische seizoensartikelen in en meer spullen voor het tussenseizoen die het hele jaar door gecombineerd kunnen worden. Hierdoor omvat hun zomercollectie wellicht iets warmere artikelen, waardoor ze zelfs bij slecht nog een aantrekkelijk aanbod hebben voor hun klanten. "De verwachtingen voor het komende winterseizoen zijn licht positief. Ruim 67% van de moderetailers verwacht evenveel te verkopen als in het winterseizoen van 2023, of zelfs meer.