Plus Dossier "De markt van gezonde voeding zal tussen 2022 en 2027 jaarlijks 8,5% groeien"
iStock
iStock
Eén op vijf Belgen wil in 2023 gezonder eten, klonk het bij het begin van het jaar. Goede voornemens genoeg, maar vertaalt zich dat ook in koopgedrag in de supermarkt? En kan de geplande afschaffing van de btw voor groenten en fruit door de federale regering voor verandering zorgen?
Het is een evergreen bij de goeie voornemens, samen met het fitnessabonnement: gezonder eten. Elk jaar opnieuw hebben veel Belgen de intentie om beter te letten op wat ze naar binnen werken. Uit een rondvraag van Deloitte blijkt dat gezonde voeding hoog op de agenda staat bij veel Belgische consumenten. 79% van hen zoekt actief naar informatie om gezonder te leven. Meer dan de helft eet meer fruit (51%) en groenten (57%) dan voorheen, terwijl hun consumptie van rood vlees (51%) en alcohol (46%) vermindert. De meeste voedingsbedrijven (71%) geven in het rapport toe dat de voorkeur voor meer gezonde en duurzame producten een impact heeft op hun omzet. Belangrijk dus. Tegelijk zegt meer dan 63% van hen nog niet voldoende in overeenstemming te zijn met de trends die er op dat vlak zijn. Gevraagd waar ze de meeste groeimogelijkheden zien op dit vlak, noemen ze traceerbaarheid van producten (80%), hogere vraag naar alternatieve producten (59%) en preventieve en remediërende voeding (29%). “De Belgische voedingsbedrijven zijn zich bewust van de uitdagingen om over te schakelen naar een duurzame voedingsproductie, maar het niveau van maturiteit is op dat vlak nog laag”, staat in het rapport van Deloitte (Future of Food, 2022) te lezen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?