Frosch
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Frosch
Vloeibaar afwasmiddel, wasmiddel en ruitenreiniger in navulverpakking. Met die innovatie lanceert Frosch, specialist in schoonmaakproducten en pionier op het vlak van milieu, de eerste volledig recycleerbare navulverpakking in de categorie schoonmaakmiddelen.
In een wereld waarin de consumenten en de supermarkten zich inzetten voor een duurzamere planeet, komt de innovatie van Frosch, specialist in schoonmaakproducten, precies op het goede moment. Frosch lanceert de eerste verpakking die beantwoordt aan de triple R-regel: reduce, reuse and recycle – (afval) verminderen, hergebruiken en recycleren. De milieuvriendelijke navulverpakking is beschikbaar voor afwasmiddel, wasmiddel en ruitenreiniger en is gemaakt van één flexibel materiaal. Ze kreeg het Cradle to Cradle®-certificaat en is volledig recycleerbaar. “Voor deze navulling hebben we 56 tot 77% minder plastic nodig dan voor onze flessen van 100% gerecycleerd plastic”, vertelt Sophie Duchateau, product manager bij Frosch. “Dankzij de navulling kan de oorspronkelijke flacon trouwens verschillende keren worden hergebruikt.”
Het nieuwe navulsysteem had vooral grote gevolgen in de sector van de recyclage. Omdat de installaties voor het sorteren en recycleren van verpakkingsmateriaal geen plasticvellen konden verwerken die kleiner waren dan papier op letterformaat, werden dergelijke verpakkingen vroeger verbrand. Tijdens het ontwikkelingsproces van deze innovatie overlegden de ontwerpers met de fabrikanten van sorteersystemen om een gescheiden sortering en recyclage mogelijk te maken. De navulling van Frosch bestaat uit één enkel materiaal (polyethyleen), voorzien van een verwijderbaar etiket dat de hele voorkant bedekt. Op die manier biedt het innovatieve en gepatenteerde ontwerp een oplossing voor het probleem van het recycleren van bedrukt plastic. 85% van alle verpakkingsmateriaal is niet bedrukt en kan dus zonder kwaliteitsverlies worden gerecycleerd. De rest van de verpakking, dat wil zeggen het bedrukte etiket, bevat geen kleefstof of bindmiddelen en kan ook worden hergebruikt voor andere doeleinden.
Deze innovatie, die al sinds 2022 te koop is op de Belgische markt, is het resultaat van een vijfjarig gezamenlijk project van Werner & Mertz, de moedermaatschappij van Frosch, en het internationale verpakkingsbedrijf Mondi. Het navulsysteem is de eerste flexibele verpakking ter wereld die goud behaalde in alle categorieën van de Cradle to Cradle Certified® Product Scorecard. Het overtuigde onder meer de jury van de German Packaging Award in 2019, de vakbeurs Interpack van Düsseldorf in 2020 (internationale prijs WorldStar Packaging Award) en de German Design Awards 2021 in de categorie ‘Excellent Communications Design – Eco Design’!
Dankzij onder meer deze innovatie kende Frosch in 2023 een groei van 15,6%. Dat is meer dan de algemene groei in de categorie van de schoonmaakproducten, die op 7,1% ligt (NielsenIQ P13 2023, totaal voor België). Frosch, de pionier op het vlak van milieu die al sinds 1986 doeltreffende milieuvriendelijke oplossingen aanbiedt, ondersteunt de lancering van deze innovatie met uitgebreide promotie via de sociale media, een digitale mediacampagne, perscontacten en een verhoogde zichtbaarheid in de winkels. De schoonmaakproducent uit het Duitse Mainz is trouwens niet van plan om op zijn lauweren te rusten. Het bedrijf koestert namelijk plannen om navulverpakkingen aan te bieden voor alle producten uit zijn aanbod.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?