Serie "De overname van Bister hielp om ons gamma te vervolledigen"
#2 Chocolademerk Meurisse, mosterdfabriek Bister en zeepfabriek Savonneries Bruxelloises hadden voorgoed uit de winkelrekken kunnen verdwijnen. Maar daar staken enkele jonge Belgische ondernemers een stokje voor. Ontdek in onze mini-serie hoe ze deze iconische merken nieuw leven inbliezen. Nu is het de beurt aan Bister.
Hoewel de beroemde mosterdfabriek Bister, gevestigd in Achêne (Ciney), gedoemd was om te verdwijnen, herrees het bedrijf eind 2019 uit de as dankzij Arthus de Bousies. Deze jonge ondernemer verwierf al enige faam in de wereld van de sauzen, waar hij aan het hoofd van het bedrijf Natura staat. “Ik had Fabienne Bister, de kleindochter van de oprichter Franz Bister, al op beurzen ontmoet”, getuigt Arthus de Bousies. “Toen ik hoorde dat geen enkel lid van de familie Bister het bedrijf wilde overnemen, stelde ik voor om dat te doen. Met Natura verkopen we al vinaigrettes, mayonaise en ketchup. Dankzij de overname van Bister konden we ons gamma vervolledigen en konden we een iconisch merk nieuw leven inblazen. Het bedrijf had al een sterke basis voor de overname: de mosterd wordt in België geproduceerd, wordt in alle supermarkten verkocht en bevat geen kleurstoffen of additieven.”
2020 was op zijn zachtst gezegd een bewogen jaar, maar de Bousies kon nog redden wat er te redden viel. “De verliezen in de horecaverkoop, die goed is voor 30% van de omzet van Bister, werden gecompenseerd door een goede verkoop in de retail. In 2020 behaalde Bister een omzet van 3,4 miljoen, ofwel een stijging met 3%. We hebben vorig jaar 1 miljoen L'Impériale-potten verkocht, tegenover 800.000 in 2019. In de categorie mosterd bedraagt ons marktaandeel in de supermarkten 15%. In de hele categorie, alle merken samen, wordt 55% van de verkoop gegenereerd door Dijon-mosterd, 30% door zoete mosterd en 13% door mosterd op grootmoeders wijze.” In 2021 wil de ondernemer het Bister-assortiment diversifiëren door de ontwikkeling van 100% Belgische mosterd, die in 2020 op de markt kwam, door meer biologische producten aan te bieden en door het imago te moderniseren. “Wij willen ons niet alleen blijven inzetten voor de korte keten, maar willen ook een CO2-audit uitvoeren en de onlinemarkt ontwikkelen. Bister is al online actief, maar dit is geen prioriteit, vooral omdat de logistieke kosten relatief hoog zijn voor een product als mosterd.”
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!