De scholen heropenen binnenkort. En dus komt ook het seizoen van de grote beurzen eraan. Met onder meer de Paris Retail Week: het grote evenement voor e-commerce en omnichannel professionals dat plaatsvindt van 17 tot 19 september. Directeur Arnaud Gallet vertelt ons wat de editie van 2024 allemaal te bieden heeft. En aan het einde van zijn interview wacht je een leuke verrassing. Gondola-lezers kunnen hun gratis toegangskaart voor het evenement downloaden! Er is dus geen excuus om de Paris Retail Week van dit jaar te missen, waar Arnaud Gallet ons meeneemt door het programma...

Arnaud Gallet, u bent de directeur van de Paris Retail Week. Wat kunt u ons vertellen over deze 10e editie?

Arnaud Gallet

©

Comexposium

De Paris Retail Week 2024 met 20.000 deelnemers vindt plaats van 17 tot 19 september in Paris Porte de Versailles. De grote retailers zullen er aanwezig zijn, naast startups uit alle sectoren, van kmo’s en middelgrote bedrijven tot grote e-commercemerken. 

C-levels zullen in de schijnwerpers staan dankzij een specifiek bezoekersteam dat hen bewust wil maken van de voordelen van deelname aan het salon en ondersteunen in hun zoektocht naar oplossingen en inspiratie. Dit jaar is ook een programma voor VIP-retailers ingevoerd gericht op kwaliteitsvol netwerken.

We verwelkomen meer dan 350 exposanten met een scala aan producten en diensten die de hele waardeketen van omnichannel commerce beslaat: logistiek, e-logistiek en supply chain, e-commerce platforms, marketing, data, klantrelaties, kunstmatige intelligentie, betalingsoplossingen, enz. Het salon groeit, met nieuwe producten en diensten voor verkooppunten: apparatuur, inrichting, digitalisering ...

De Paris Retail Week biedt ook meer dan 200 conferenties in plenaire sessies en workshops, die alle zakelijke kwesties rond de detailhandel behandelen en voldoen aan de verwachtingen van de bezoekers, met originele bijdragen van zowel lokale als internationale spelers.

‘Retailigence’ is dit jaar het hoofdthema. Kunt u ons daar meer over vertellen? 

De rode draad wordt belichaamd door het acroniem RETAILIGENCE. Het doel is om ‘retail intelligence’ in al zijn vormen te verkennen, met een speciale focus op kunstmatige intelligentie. 

Er is almaar meer intelligentie om de vele uitdagingen van retailers aan te gaan en de grenzen van de omnichannel klantervaring te verleggen. 

Personaliseren van de zoekopdrachten naar producten op marktplaatsen door gegevens naadloos te analyseren en nieuwe betaalmethoden veiligstellen om fraude beter te bestrijden. Ondersteunen van bedrijfsprocessen bij besluitvorming en uitvoering door deze gegevens te verwerken met behulp van ‘artificial intelligence’. 

De verschillende supply chain-processen faciliteren door de toeleveringsketen, het voorraadbeheer en het container- en verpakkingsbeheer te optimaliseren. En dan hebben we het nog niet over de uitdagingen van MVO om de consument een betere, 'duurzamere' winkelervaring te bieden. Deze belangrijke onderwerpen komen aan bod op het salon, om te helpen de huidige en toekomstige markttrends te ontcijferen en ze een stap voor te blijven!

Wat zijn de belangrijkste hoogtepunten die we dit jaar niet mogen missen?

Er zijn meer dan 200 conferenties op de beurs, waaronder een plenaire sessie met de schoolvoorbeelden van het moment en inspirerende keynotes. 

Tijdens de opening presenteert Vincent Mayet, CEO van Havas Commerce een exclusieve studie in samenwerking met Havas Commerce, getiteld ‘AI Revolution: how AI is transforming retail on a global scale’. Daarna volgen bijdragen van Arnaud Grojean, Chief Data & Analytics Officer, Carrefour; Thibault Vigie, Director of Strategy and Transformation, FNAC Darty; en Hugo Hamad, Innovative Leader in AI Strategy and Data Science, Decathlon. 

Onze 8 mentoren, behorend tot de bekende retailers en grote namen in hun sector, zullen tijdens unieke mentorsessies de belangrijkste zakelijke problemen van de retailers belichten. Deelnemers kunnen luisteren naar exclusieve bijdragen van Cyril Ayroles, Construction Director - Mc Donald's France; Lisa Nakam, Managing Director - Jonak; Matthieu CARON, Global Customer Care & Experience Director - L'Oreal Luxe; Laura Toledano, Managing Director Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Ierland - Zalando; Amandine De Souza, Managing Director - Leboncoin; Marion Riffard, Supply Chain Director - Courir; Bertrand Swiderski, CSR Director - Carrefour; Arnaud Bodzon, Head of Payment Group - LVMH. 

Gedurende de 3 beursdagen komen experts op het gebied van detailhandel en e-commerce aan het woord, waaronder Amandine Durr, Product and Data Director - Back Market; Amélie Poisson, General Manager - La Redoute; Carole Etienne, Property & Retail Architecture Manager - Nespresso; Olivier Mulvet, Key Account Sales Director - Anvolia; Thomas Rolando, Retail Works & Maintenance Manager - Café Joyeux; Isabelle Virenque, Technical Leader France - Kiabi... en nog veel meer! Een programma boordevol inspiratie over alles wat met ‘retail intelligence’ te maken heeft.

©

Comexposium

De retailsector staat voor een aantal uitdagingen. Hoe ondersteunt de Paris Retail Week de professionals uit de sector? 

Door de oncontroleerbare inflatie, de onvoorspelbare economische vertraging, de milieucrisis en talloze andere factoren veranderen de behoeften en koopcriteria van consumenten voortdurend. In het licht van al die onzekerheid kunnen retailers alleen een concurrentievoordeel behalen door zich te richten op innovatie en in te spelen op de wensen van de consument.

In het licht van deze uitdagingen moeten retailers steeds intelligenter worden in hun strategie. AI moet dan worden gezien als een hulpmiddel ter beschikking van de retailers. Het heeft een positieve invloed op elke schakel in de waardeketen van de detailhandel. Het biedt een beter marktinzicht door klantengegevens en koopgedrag te analyseren en door een verfijnde segmentatie die leidt tot een aanbod op maat, met de juiste producten, of zelfs gepersonaliseerd, tegen de juiste prijs, op het juiste moment.

Het helpt ook om klantentrouw op te bouwen door een meer omnichannel ervaring te creëren die 24 uur per dag beschikbaar is, en om de klantervaring te verrijken met innovaties zoals virtuele cabines en intelligente bots. AI kan worden gebruikt om interne processen in de toeleveringsketen te optimaliseren, door de vraag te voorspellen, om voorraden te optimaliseren en stock-outs te voorkomen en leveringen en retourneren fijnmaziger en sneller te beheren.

Tegelijkertijd vormt generatieve AI, die zich richt op het creëren van data, inhoud of artistieke elementen, een echte vector voor productiviteit en een extra hefboom voor groei.

Door met de experts alle belangrijke kwesties te verkennen die de detailhandel transformeren en door leveranciers van oplossingen en innovaties een forum te bieden, is de Paris Retail Week niet alleen een facilitator van zakelijke uitwisselingen, maar ook de plaats waar de toekomst van de sector zich aftekent.  

Kunnen de bezoekers op de beurs nieuwe producten of innovaties ontdekken? 

Naast al het bovenstaande, waardoor innovatie in de detailhandel al volop in de schijnwerpers staat, is er ook een startupzone, gerund door onze partner La Retail Tech, die de nieuwe pareltjes uit de sector bijeenbrengt, gegroepeerd per thema, met presentaties en pitches op een speciaal podium. Om onze exposanten te ontmoeten, kunnen retailers deelnemen aan Innovations Tours, een reeks themarondleidingen. Er is ook tijd om te netwerken en elkaar te ontmoeten.

Ook niet te missen zijn de Paris Retail Awards, waarvan de uitreiking plaatsvindt op de eerste dag van het salon!  De Awards brengen alle belangrijke innovaties in de sector voor het voetlicht en belonen de spelers die effectieve oplossingen aanbieden om de zakelijke uitdagingen van handel en e-commerce aan te gaan.

De Paris Retail Week zit boordevol hoogtepunten en belooft een rijk en intens evenement te worden! Tot ziens in september 2024…

Download je gratis toegangskaart!

Dankzij Gondola's partnership met Paris Retail Week krijg je meteen je gratis toegangskaart voor het evenement!

Mijn gratis toegangspas downloaden.