- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Russische retailers Wildberries, VkusVill en Mere hebben hun zinnen gezet op de Europese en Belgische markt. Wat zijn hun plannen en hebben ze een kans om hier voet aan de grond te krijgen?
Van alle Russische retailers die naar Europa komen, is online winkel Wildberries – vandaag aanwezig in Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland –wellicht de meest ambitieuze. Het wil de nummer één in e-commerce in Europa worden, aldus CEO Tatyana Bakalchuk, een selfmade zakenvrouw die vroeger als leerkracht werkte, maar nu aan het hoofd staat van het grootste e-commercebedrijf van haar land. Haar doelstelling is niet bescheiden, als je weet hoe enorm groot de concurrentie van onder meer Zalando en Amazon is. Maar Bakalchuk, die in 2004 haar zaak vanuit haar woonkamer opstartte terwijl ze in moederschapsverlof was, wordt gesterkt door het succes van Wildberries. Het bedrijf biedt 4 miljoen producten van 35.000 merken aan, is aanwezig in 18 landen en heeft ook zijn zinnen gezet op België. Het bedrijf richt zich in de eerste plaats op moeders met weinig tijd en een beperkt budget, zoals Bakalchuk dat zelf ooit was.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?