Plus De 'shop in the shop', een nieuwe trend?
- Delhaize/Decathlon of Cora/Cash Converters zijn enkele recente voorbeelden
- Is de shop in the shop een nieuwe trend?
- "Niet per se", klinkt het bij sommige retailers
Delhaize en Decathlon of Cora en Cash Converters zijn recente voorbeelden. Maar is de shop in the shop echt een trend? “Niet per se”, klinkt het bij sommige retailers.
In april 2020 kondigde Delhaize met veel tamtam zijn samenwerking met Decathlon aan. "Om sporten aan te moedigen in deze crisistijden" bood de supermarktketen een selectie van Decathlon-artikelen aan in zijn winkels. De samenwerking was een buitenkansje voor het sportmerk dat gesloten moest blijven door de coronamaatregelen. Begin dit jaar communiceerde ook Cora over haar "win-winsamenwerking” met Cash Converters, specialist in tweedehandsartikelen, die neerstrijkt over een oppervlakte van 78 m2 in de Cora de Rocourt, in de buurt van Luik. "Een eerste test, waarna we het project eventueel verder kunnen ontwikkelen als het aanslaat”, benadrukken de twee ketens. De samenwerking tussen Decathlon en Delhaize, en Cora en Cash Converters zijn twee recente voorbeelden van ‘shop in the shops’, ofwel een retailwinkel die zich vestigt bij een andere keten om producten te verkopen. “Een shop in the shop heeft zin wanneer het je toelaat je te legitimeren in een bepaalde categorie, dankzij een bepaalde expertise of het prestige van het partnermerk," benadrukt Christophe Sancy, hoofdredacteur FR van Gondola. Kunnen we, met de recente voorbeelden in ons achterhoofd, concluderen dat het concept een trend aan het worden is? Niet per se, klinkt het bij sommige retailmanagers. Bij Colruyt bijvoorbeeld vertelt woordvoerster Eva Biltereyst "dat de supermarktketen momenteel geen shop in the shop heeft en dat er geen plannen zijn om die richting uit te gaan". Hetzelfde geldt voor Delhaize, dat op dit moment niet kan communiceren over een shop-in-the-shop-project. "Zonder cijfers te kunnen geven, kunnen we zeggen dat de samenwerking tussen Delhaize en Decathlon goed gewerkt heeft en dat dankzij de link tussen het DNA van Delhaize en Decathlon, met een focus op sport", benadrukt Roel Dekelver. Al willen we er wel op wijzen dat de samenwerking tussen de twee merken slechts enkele maanden geduurd heeft.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?