Hema
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hema
Ons land kende de voorbije jaren een toestroom van Nederlandse retailers, van Albert Heijn en Jumbo over Action, Leen Bakker en Zeeman tot Bol.com, Coolblue en Crisp. Wat maakt hen zo succesvol in ons land? Ambitie? Zakeninstinct? Op zoek naar de ingrediënten van het Hollandse succes.
We beginnen dit verhaal met een flashback naar oktober 2010. Dan is er belangrijk nieuws in de retailwereld: Albert Heijn kondigt bij monde van toenmalig Ahold-CEO John Rishton aan dat het naar België komt. Optimisme genoeg bij de Nederlanders, maar in België komen er veel vragen. Wat komt Albert Heijn hier doen? Kennen de Nederlanders de Belgische consument wel genoeg? Waarom zou die geïnteresseerd zijn in een Nederlands assortiment? “Er was heel wat scepsis”, knikt Raf Van den Heuvel, toen de allereerste werknemer van Albert Heijn België, nu general manager. “Ik was overgestapt van Makro/Metro en ik herinner me dat mijn moeder – die alle kritische artikelen in de krant las - me vroeg of ik toch zeker wel de juiste keuze gemaakt had. Zoveel jaar later denk ik dat het antwoord daarop duidelijk is, maar in het begin was er veel twijfel. Dat viel me toch op: Belgen zijn vaak negatief: ‘Het gaat niet lukken, heb je wel aan dit en aan dat gedacht’. Bij Albert Heijn zeggen ze iets anders: we pakken het aan, we lossen het op. Ik vind die positieve houding van de Nederlanders bij Albert Heijn absoluut een verrijking. Er komen uitdagingen op hun pad, maar ze gaan ervoor. Ze laten zich niet afschrikken.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?