Decathlon
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Decathlon
Op 15 juni stelde Decathlon zijn nieuwste winkelconcept voor in Evere. Daar vindt de klant een nieuwe huisstijl, een circulair parcours en digitale zuilen die 45.000 producten van a tot z vergelijken. De 32 andere Belgische winkels krijgen in het komende anderhalf jaar een metamorfose.
Afgelopen maart kondigde Decathlon een nieuw strategisch plan aan, met onder andere een nieuwe visuele identiteit voor zijn winkels. Amper drie maanden later heeft de keten, die gespecialiseerd is in betaalbare sportartikelen, de daad bij het woord gevoegd en opende het op 15 juni zijn vernieuwde winkel in Evere. Met een oppervlakte van 9.300 m2 is dit de grootste vestiging van de keten in België en meteen ook de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken, als één van de eerste twintig van de 1.700 Decathlons wereldwijd. Tegen eind 2025 zullen ook de andere 32 Belgische Decathlon-vestigingen een metamorfose ondergaan.
In het nieuwe concept vinden klanten een nieuwe huisstijl, een circulair parcours en digitale zuilen die 45.000 producten van a tot z vergelijken. “De nieuwe opbouw van de winkels stelt de klant weer centraal”, verklaart Gregory Crucifix van Decathlon België. “Er is gekozen voor een circulaire winkelroute waarbij bezoekers worden ondergedompeld in elke sport en worden gestimuleerd om nieuwe sporten te ontdekken. We willen niet louter producten verkopen, maar een complete ervaring bieden.” Een van de meest opvallende veranderingen is het feit dat artikelen van dezelfde sport nu links en rechts in hetzelfde gangpad terug te vinden zijn. “Je wordt bij wijze van spreken ondergedompeld in elke sport. Dat moet het makkelijker maken om intuïtief te navigeren in ons ruime assortiment”, vervolgt Crucifix. “Zogenaamde ‘showcases’ zullen tonen hoe de producten gebruikt en gecombineerd kunnen worden en er komen ook ‘discovery stations’. Dat zijn digitale zuilen waarop je producten kan leggen, waarna je op het beeldscherm erboven alle specificaties te zien krijgt. Leg je een tweede product op de zuil ernaast, dan kan je de twee producten van a tot z met elkaar vergelijken.”
Als onderdeel van zijn strategisch plan kondigde Decathlon eerder al de herziening van zijn merkenportfolio aan, met als doel nog maar 9 categorie-specialisten aan te bieden: Quechua (berg), Tribord (water en wind), Rockrider (outdoor fietsen), Domyos (fitness), Kuikma (racket), Kipsta (teamsporten), Caperlan (wildleven), Btwin (stedelijke mobiliteit) en Inesis (doel), en vier expertmerken: Van Rysel, Simond, Kiprun en Solognac. Naast de fysieke winkels heeft ook de website van Decathlon een nieuwe look gekregen, met onder meer het nieuwe logo en kleurenpallet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?