De Ahold Delhaize groep boekte in het eerste kwartaal van 2019 een omzet van 15,88 miljard euro, ofwel een stijging van 1,5% bij constante wisselkoersen. In België zag de retailer zijn omzet teruglopen tot 1,22 miljard euro (-2,2%), al kende de rendabiliteit wel een mooie groei in ons land.

In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde Ahold Delhaize een omzet van 15,878 miljard euro, ofwel een stijging van 1,5% bij constante wisselkoersen, ondanks de verschuiving van de paasvakantie. Via zijn online verkoop realiseerde de groep een forse groei van 17,9% waardoor de online omzet afklokte op 761 miljoen euro. De onderliggende operationele marge blijft dan weer stabiel op 4,4%.

België

In België deed Ahold Delhaize het minder goed. Zo daalde de omzet met 2,2% tot 1,217 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Op vergelijkbare basis bedroeg die daling 2,3%. “Als we rekening houden met het verschil in openingsdagen en de verschuiving van de paasvakantie, nam de vergelijkbare omzet met 0,3% af, dat is vergelijkbaar met een sterk eerste kwartaal vorig jaar”, verduidelijkt de retailer. De online omzet van delhaize.be steeg dan weer met 14,7% tot 14 miljoen euro. De onderliggende operationele marge bedroeg 2,4%, ofwel een stijging van 0,1 procentpunt in vergelijking met 2018. Die minieme groei is te danken aan synergieën en een goed kostenbeheer. De operationele winst eindigde uiteindelijk op 29 miljoen euro (+12,7%) in Q1.

Amerika

In Amerika lieten de stakingen bij Stop&Shop zich nog niet voelen in de resultaten van het eerste kwartaal. De groep boekte er een omzet van 9,666 miljard euro (zonder brandstof), ofwel een stijging van 1,2%. De online verkoop nam op zijn beurt toe met 13% bij constante wisselkoersen tot 221 miljoen euro. De onderliggende operationele marge eindigde op 4,9%, goed voor een stijging van 0,3 procentpunten in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Die groei was te wijten aan de stijgende brutomarges die veroorzaakt werden door synergieën en besparingen die verkregen werden door het ’Save for our Customers’-programma.

Ahold Delhaize benadrukt dat het zijn herontwikkelingsprogramma voor Stop&Shop verder zal uitrollen in Long Island, New York, op basis van de lessen die de groep heeft getrokken bij zijn gerenoveerde winkels in Hatford, Connecticut in Q4. Daarnaast zal de groep 158 miljoen dollar investeren om 92 winkels in South Carolina te renoveren, en nog eens 40 miljoen dollar voor de renovatie van 23 winkels in Virginia. Verder heeft Giant/Martin’s ook een nieuw concept geïntroduceerd: Giant Heirloom Market, en bracht het een nieuw online merk op de markt: Giant Direct.

Nederland

Bij onze noorderburen klokte de omzet van de groep af op 3,528 miljard euro (+3,5%). Op vergelijkbare basis bedroeg die stijging  2,9%. Bol.com en ah.nl hebben hun goede resultaten verdergezet met een netto online omzet van 731 miljoen euro, ofwel een stijging van 29,5%. Bol.com, dat dit jaar zijn 20ste verjaardag vierde, kende een groei van 35,2%. Albert Heijn wil op zijn beurt tegemoetkomen aan de sterke groei van ah.nl en is daarom van plan om dit jaar een vijfde distributiecentrum te openen  en het aantal hubs op te trekken met kleine bestelwagens die worden ingezet voor leveringen in de stad. De onderliggende operationele marge in Nederland klokte af op 5%, ofwel een daling van 0,2 procentpunten in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2018. Albert Heijn benadrukt wel dat het al 26 winkels heeft omgebouwd volgens het nieuwe concept en dat er dit jaar nog 120 zullen volgen.

Centraal- en Zuid-Oost-Europa

In Centraal- en Zuid-Oost-Europa boekte de groep een omzet van 1,466 miljard euro, goed voor een stijging van 2,4% bij constante wisselkoersen. De onderliggende operationele marge bedroeg 3,2%, ofwel een daling van 0,5 procentpunten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Verlaging van winstprognoses

Ahold Delhaize verlaagde eind april zijn winstprognoses voor 2019 door stakingen bij zijn Amerikaanse dochter Stop&Shop. Daardoor zal de winst dit jaar dus iets lager uitvallen dan in 2018.