Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize
Tijdens de 'wijnmarkt' - de term 'festival' is vervangen - presenteert Delhaize zijn wijnacties voor het voorjaar (van 2 tot 29 maart), met enkele nieuwigheden in het assortiment. Daarnaast kondigt de retailer een lichte inflatie aan (2%) met marges die niet zijn gedaald, en komt er ook een einde van het statiegeld voor wijnflessen.
De voorstelling van de wijnacties voor het voorjaar is ondertussen een echte traditie geworden. Dit naast de zomer- en herfstactie, waarbij die laatste de belangrijkste van het jaar is. In maart richt Delhaize zich op meer dan 200 wijnen (wit, rosé, rood en bubbels) in een "2+1”-actie. Weg met de kortingen van 25% die afhangen van de gekochte hoeveelheden. En elke week zal een wijn in de kijker worden gezet via een ‘1+1’-actie. Onder de nieuwe producten vinden we een mousserende Vouvray, een witte Rioja (van het druivenras tempranillo), een rode uit Noord-Macedonië, een Italiaanse rode (uit Puglia) gerijpt in amfora's, en een witte uit het Rhônedal van de appellation Saint-Peray. Er komt ook een focus op het druivenras riesling met vier wijnen uit verschillende regio’s (Elzas, Duitsland, Argentinië en Tasmanië) en op Bordeaux (Médoc, Pomerol, Pauillac, Margaux). Exclusieve producten zijn ook online verkrijgbaar. En vier Belgische bieren zijn ook in promo tijdens deze wijnmarkt.
"We hebben besloten te stoppen met het statiegeld van onze wijnflessen. Wij geloven dat recyclage duurzamer is dan het recupereren en schoonmaken van flessen, waarvoor veel water nodig is", zegt Koen Desmet, directeur van het wijnhuis, die ook de trouw van de leveranciers benadrukt. "We evolueren met hen mee.” Wat de Belgische wijnen betreft, "is er een enorme marge voor ontwikkeling. Onze wijnboeren staan nog maar aan het begin van hun groei”. Qua groei was 2022 een terugkeer naar normaal,na de coronajaren en ondanks de energiecrisis. "Maar de koopkracht staat onder druk. Klanten zijn op zoek naar promoties. Onze wijnverkoop stijgt met 5% ten opzichte van voor corona. Vorig jaar steeg de BIB-verkoop met 5% ten opzichte van 2021 en de ‘bag-in-box’-verpakkingen van 1,5 liter die geen glas of karton bevatten met 20%. We gaan ze meer onder de aandacht brengen. Voor overzeese wijnen bedraagt ons marktaandeel 46% met duidelijke stijgingen in Zuid-Afrika, Chili en Argentinië", zeggen Alain Pardoms en Christophe Bollyn, twee inkopers van Delhaize.
Patrick Fiévez
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?