- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In een poging om zijn CO2-voetafdruk verder te verminderen en plastic neutraal te worden, heeft Delhaize beslist om geen plastic zakken meer te verkopen aan de kassa.
In plaats daarvan biedt de keten vanaf 16 november papieren zakken aan die 100% gerecycleerd en recycleerbaar zijn, en dat tegen 25 cent per stuk. Door geen plastic zakken meer te verkopen bespaart Delhaize jaarlijks zo’n 300 ton plastic. De keten heeft de laatste jaren moeten vaststellen dat er nog te veel plastic zakken worden gekocht door de klanten voor eenmalig gebruik. "Hoewel plastic zakken dienen om de klant bij het boodschappen doen goedkoop uit de nood te helpen, worden ze door ons als niet duurzaam beschouwd voor het weinige aantal keren dat ze maar gebruikt worden", verklaart Delhaize. Het idee van deze actie is dat iedereen kan bijdragen aan de strijd tegen plastic afval: de retailer, de producent én de klant. Het doel op lange termijn is om klanten aan te moedigen om hun eigen herbruikbare boodschappentassen mee te nemen. “De papieren zakken zouden alleen dienen om de klant uit de nood te helpen. Delhaize wil hiermee dus een duurzame gedragsverandering mogelijk maken om op die manier zo weinig mogelijk plastic te gebruiken”, aldus Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?