iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Deodorants hebben een sterk jaar achter de rug. In tegenstelling tot andere categorieën voelen zij de impact van de huidige marktomstandigheden minder. “Niet vreemd, aangezien deze categorie een zeer hoge penetratie heeft: bijna iedereen gebruikt deodorant”, klinkt het bij Beiersdorf.
Deodorants doen het opvallend goed, horen we bij verschillende spelers op de markt. Dat bevestigen ook de cijfers. “In 2023 zette de categorie sterke prestaties neer: +17,4% in waarde en +1% in volume ten opzichte van 2022. En ook dit jaar houdt de groei aan. Het toont aan dat deodorants niet zo hard de impact voelen van de inflatie in vergelijking met andere categorieën, al blijft de volumegroei natuurlijk beperkt”, vertelt Karin de Koning, country manager Benelux bij Beiersdorf, dat merken als Nivea en Eucerin in zijn portefeuille heeft. “Dat de categorie het goed doet heeft enerzijds te maken met de hele hoge penetratie – bijna iedereen gebruikt deo –, en anderzijds zijn klanten heel loyaal aan het merk dat ze gebruiken.” Ook Bolton, bekend van het merk Borotalco, bevestigt de mooie groeicurve van deo’s. “2024 kende een vergelijkbare trend tot april. Door het slechte weer in mei en juni kreeg de groei een kleine knik, al scoort de categorie nog steeds positief in zowel volume (+1%) als waarde (+4%), zo blijkt uit recente sell-out cijfers”, vult Stefano Seveso, marketing manager bij Bolton Belgium, aan. Volgens Kruidvat is die groei in waarde te danken aan zowel volumegroei als prijsstijgingen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?