iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De consument vindt de weg naar de diepvriesafdeling opnieuw vlot. Ondanks stevige prijsstijgingen houden de volumes stand. “Sinds corona hebben velen het gemak ervan weten te appreciëren. Zij blijven naar de categorie terugkeren.”
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende energie- en grondstoffeninflatie draaien consumenten elke cent twee keer om. Een gegeven waar niemand in de retail aan ontsnapt, maar waar de diepvriesafdeling in supermarkten het voorbije jaar een stuk minder last van leek te hebben. Ondanks de stijgende prijzen (gemiddeld +7,9%) hield de categorie qua volume stand (-0,7%), meldt NielsenIQ (MAT P05 2024). Al moet gezegd: achter die gemiddelden schuilen grote verschillen. Diepvriesgroenten bleven in volume stabiel, terwijl er toch een gemiddelde prijsstijging van 12,1% was. Vis en zeevruchten boerden in volume met 5,6% achteruit, bij een prijsstijging van 6,3%. Ook soepen en bouillons doen het slechter (-10,8% in waarde, -16,5% in volume), net als brood en viennoiserie (-5,0% in waarde, -12,1% in volume).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?