- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
DPD rolt vanaf januari buurtpunten uit in België. Daarbij kunnen particulieren tegen een kleine vergoeding pakjes ontvangen en verdelen in hun buurt. Het doel is om volgend jaar 400 buurtpunten te openen in ons land.
Pakjes ontvangen voor je buurt en er een kleine vergoeding voor krijgen? Dat is het principe van de buurtpunten die DPD in samenwerking met de Nederlandse start-up ViaTim vanaf januari in België wil lanceren. Het concept bestaat al sinds 2016 in Nederland, toen oprichter Michiel Nieuwkerk startte met een netwerk van ViaTim Punten, waarbij mensen die overdag thuis zijn pakjes kunnen ontvangen en verdelen in hun buurt. Buurtbewoners die niet thuis zijn kunnen hun pakket vervolgens elke werkdag tussen 16 en 21 uur oppikken bij hun ViaTim Punt. Bovendien kunnen ze er ook pakketten verzenden en bestellingen retourneren, of kunnen ze ervoor kiezen om hun pakket thuis te laten bezorgen. Voor al die diensten krijgen de buurtpunten natuurlijk een kleine vergoeding. Zo krijgen ze 25 eurocent per pakket dat wordt afgehaald of verzonden en ontvangen ze 60 eurocent per pakket dat bezorgd of thuis afgehaald wordt. “De meeste mensen doen het overigens niet voor het geld, maar wel voor sociale contacten in de buurt”, benadrukt Michiel Nieuwkerk, oprichter van ViaTim.
Ruim 500 Nederlanders nemen al deel aan het project, goed voor maandelijks meer dan 100.000 pakjes die worden afgehandeld. Daarbij gaat het vooral om gepensioneerden, thuiswerkers, studenten of huismoeders en -vaders die zich aanmelden als buurtpunt. Vanaf januari zal de ViaTim-service ook in België worden uitgerold door DPD. Het doel is om volgend jaar 400 buurtpunten te openen in ons land. Die helpen volgens DPD om de dure laste-mile levering vlotter te laten verlopen. Bovendien breidt het bedrijf zo zijn netwerk aan afhaalpunten verder uit, waardoor klanten beter geholpen kunnen worden. “Dankzij ViaTim zien we de kans om ontvangers nog een extra leveroptie aan te bieden, zodat ze pakketten probleemloos kunnen ontvangen, wanneer het hen het beste uitkomt. Bovendien onderstrepen verzamelpunten zoals ViaTim en het Pickup netwerk van DPD onze groene ambitie. Via deze alternatieve levermethodes kunnen we immers meerdere pakketten ineens afleveren en de kans vergroten op een succesvolle eerste leverpoging”, besluit Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?