Een jaar geleden kondigde de Groep Colruyt de verkoop aan van Dreambaby aan de familie Vanhalst, eigenaars van Supra Bazar. Een goed moment om de balans op te maken met Patrick Michielsens, algemeen directeur van het bedrijf. Er staan nieuwe projecten op stapel, te beginnen met de uitbreiding van het merk in Wallonië.

Hoewel Dreambaby pas in juni 2024 aan de familie Vanhalst werd verkocht, werd het enkele maanden ervoor aangekondigd. Wat hebben de Dreambaby teams gedaan sinds de overname? Ten eerste hebben ze zich beziggehouden met de kosten pragmatisch onder controle te houden en te profiteren van mogelijke synergieën met Supra Bazar. “Dit is gedaan met veel respect voor de eigen identiteit van Dreambaby als onafhankelijke entiteit”, legt Patrick Michielsens uit. “Voor de klant heeft de overgang naar een nieuwe aandeelhouder niets veranderd. Zowel Colruyt Group als Supra Bazar zijn familiebedrijven die langetermijnstrategieën nastreven gebaseerd op sterke waarden. Dit is uiteraard een zeer gezonde basis om de toekomst van Dreambaby uit te bouwen, waar we actief aan werken.”

 

 

 

 
©

Dreambaby

Patrick Michielsens heeft er alle vertrouwen in en wil afrekenen met enkele ongelukkige verwarringen die onlangs in de media verschenen in het zuiden van het land. “Iedereen weet dat het klimaat in de retail momenteel vrij somber is. De afgelopen twee jaar is onze naam af en toe in het nieuws genoemd, met het risico op echte misverstanden.” Gondola kan dit bevestigen: de Babykid-keten ging afgelopen herfst failliet toen het zijn 11 verkooppunten in Wallonië sloot, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met Dreambaby. En enkele perstitels konden de verwarring in het zuiden van het land niet vermijden, wat uiteraard niet aangenaam is. Patrick Michielsens heeft de zaken rechtgezet: “Dreambaby is een solide bedrijf en in de familie Vanhalst hebben we een partner gevonden die bereid is om te investeren en ons merk een mooie toekomst te bieden. We hebben hard gewerkt aan de strategie die deze toekomst zal ondersteunen en die zal snel zichtbaar zal worden: het is slechts een kwestie van maanden, of zelfs weken, voordat we de eerste concrete resultaten zien. ”

Op welke punten heeft deze revisie zich gericht? “Alles begint altijd bij de klant”, antwoordt Patrick Michielsens. “We moeten dus naar hen luisteren en hen een centrale plaats geven in onze strategie. De nieuwe generaties jonge ouders hebben andere waarden en verwachtingen dan de generaties voor hen. Daarom hebben we goed naar hen geluisterd zodat we hen een vernieuwd aanbod en een opgefriste identiteit kunnen bieden.” Tijdens deze voorbereidende fase werden veel onderwerpen besproken, zoals de plaats die tweedehands artikelen in deze markt innemen of de omnichannelstrategie die we gaan versterken. “We hebben een aantal sterke punten, zoals de expertise in onze winkels en het serviceniveau dat veel hoger ligt dan dat van een online kanaal, maar we gaan ook een aantal grote klassiekers, zoals de geboortelijst, een moderne make-over geven om aan de verwachtingen van de klant te blijven voldoen.”

En er is zeker veel potentieel: hoewel het geboortecijfer de laatste tijd daalt, voorspellen statistieken van het Planbureau dat het de komende 5 jaar weer zal stijgen. En Dreambaby, waarvan het netwerk momenteel 27 fysieke verkooppunten telt, maakt er geen geheim van: het bedrijf heeft de ambitie om uit te breiden, vooral in Wallonië, waar het echte opportuniteiten ziet. Nog even geduld: we zullen snel weten welke nieuwe frisse wind Dreambaby voor haar klanten in petto heeft.