Vorig jaar deed 75% van de Belgen online aankopen. Dat is een stijging van meer dan 72% tegenover 2020 en ligt boven het Europese gemiddelde, zo blijkt uit de Digital Economy Overview van de FOD Economie. 

België loopt digitaal achterop is een veel gehoorde opmerking, maar op vlak van online aankopen is de kloof meer dan gedicht. In 2023 deed 75,2 % van de Belgen online aankopen, waarmee België aanzienlijk boven het Europese gemid­ delde (69,6 %) ligt, laat de Digital Economy Overview 2024van de FOD Economie zien. Dit betekent een stijging van 72,7% ten opzichte van 2020. Kleding wordt het vaakst gekocht online (44,6%), ver voor andere categorieën: culturele en andere evenementen (26,7%) en accomodatieverhuur (24,8%). Het aandeel online shoppers varieert afhankelijk van leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. “Afhankelijk van het gehanteerde criterium varieert het aandeel tussen 53,46 % (mannen met een laag opleidingsniveau) en 90,60 % (vrouwen met een hoog opleidingsniveau). De neiging om online te kopen vertoont een positieve correlatie met het opleidingsniveau. Online kopers zijn bijna twee keer zo talrijk onder hooggekwalificeerden (89,39 %) als onder laaggekwalificeerden (55,11 %)”, zo staat in het rapport te lezen. Als naar leeftijd gekeken wordt, zie je dat 55-74-jarigen minder via het internet kopen dan andere leeftijdsgroepen. Rekening houdend met geslacht bestellen vrouwen tussen 16 en 74 jaar vaker online dan mannen. Bij de oudere groep, tussen 55 en 74 jaar, is net het tegenovergestelde te zien. Vorig jaar kochten 84,36% van de personen die de afgelopen drie maanden online bestelden, bij een in België gevestigde verkoper. In 2023 verkocht 30,8 % van de Belgische kmo’s (10­-249 werknemers) via internet, hetzij via websites of applicaties (online verkoop) of op geautomatiseerde wijze. Het percentage kleine bedrijven dat online verkoopt, is lager (28,9 %) dan dat van grote bedrijven (59 %). Opvallend is dat het grootste deel van de  bedrijfsomzet uit e-commerce afkomstig is van verkopen tussen bedrijven onderling en verkopen aan overheden (68%). Minder dan een derde (32%) is verkoop aan consumenten. Op Europees niveau liggen deze percentages respectievelijk op 53,6 % en 46,4 %. 24,1 % van de bedrijven in België verkoopt online, via hun eigen website of applicaties. Het Europese gemiddel­ de bedraagt 16,7 %.