E-commerce groeide even hard tijdens lockdown als bij heropening winkels
Vorig jaar werd een derde meer online gekocht dan in 2019. Daarnaast steeg het aantal online aankopen vorig jaar even hard tijdens de lockdown als tijdens de versoepelingen in de zomermaanden. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor.
Belgen vielen vorig jaar als een blok voor e-commerce. Vooral producten werden veel online gekocht, diensten (reizen, evenementen, enzovoort) minder. Uit de derde kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van PostNL en de Nationale Loterij, blijkt dat Belgen maar liefst een derde meer online kochten dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Waar in de eerste 9 maanden van 2019 producten werden gekocht voor 3,7 miljard euro, steeg dat cijfer tot 4,9 miljard euro in dezelfde periode in 2020. Vooral de categorie kleding is enorm gegroeid tijdens de coronacrisis en staat zelfs op de eerste plaats in de productcategorieën.
“Tijdens de eerste lockdown zagen we een opvallende stijging in de categorie ‘computer & accessoires’: de consument heeft zich in de eerste golf duidelijk voorzien op vlak van thuiswerk”, vertelt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. “Met de heropening van de winkels zijn die aankopen gedaald maar toch nog steeds substantieel hoger vergeleken met vorig jaar. Nu zijn het andere categorieën die standvastig de topposities vasthouden, waaronder kleding, shoes & personal lifestyle en media & entertainment. We merken echt dat kleding en shoes en personal lifestyle een enorme boost hebben gekregen, ondanks de heropening van de winkels. Deze categorieën zijn met de helft gegroeid ten opzichte van 2019.”
Merk op dat slechts 25% van alle online uitgaven werd besteed aan diensten. In 2019 was dit nog meer dan de helft. Dat de dienstensector online op deze manier lijkt te imploderen, is vooral te wijten aan de reis- en evenementensector die sinds het begin van de coronacrisis nog steeds stil lijkt te liggen. “Ook in de totalen, die BeCommerce optekent in zijn Market Monitor, van producten én diensten, zien we voor het derde kwartaal van 2020 dus een daling in de consumentenbestedingen. Tijdens de zomermaanden lagen de uitgaven 18% lager dan vorig jaar. In totaal bracht dit de e-commerce op 2,2 miljard aan online uitgaven", vervolgt Sofie Geeroms. “We hebben er echter het volste vertrouwen in dat de reis- en evementensectoren er snel terug bovenop zullen komen nu de vaccinaties van start zijn gegaan. De consument heeft ontzettend veel zin om terug te reizen, en om optredens en festivals bij te wonen."
Verkoop online producten steeg heel het jaar door
Verder blijkt uit de BeCommerce Market Monitor dat e-commerce aankopen even hard stegen tijdens periodes van lockdown als tijdens de versoepelingen in de zomermaanden. “Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen”, besluit Sofie Geeroms. Ruim 8 miljoen Belgen kochten vorig jaar online. Het bedrag dat aan e-commerce gespendeerd werd is met 8% gestegen. Zo bedroeg het gemiddelde bedrag per online aankoop 61,10 euro tijdens de zomermaanden.