iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het aandeel van e-commerce in de Europese doe-het-zelfsector groeit. Met een marktaandeel van 15,2% zal e-commerce in 2025 goed zijn voor ongeveer een vijfde van de omzet van de sector, meldt Cross-Border Commerce Europe.
De Europese doe-het-zelf online en offline sector kent een positieve groei, merkt Cross-Border Commerce Europe op. De organisatie brengt de belangrijkste grensoverschrijdende retailers en marktplaatsen in de Europese online huis-, tuin- en doe-het-zelfsector in kaart en presenteert haar eerste jaarlijkse ranglijst van de 50 leiders in de sector. Tegen 2025 zal de online en offline handel in de doe-het-zelfsector naar verwachting met 1,25% groeien, van €368 miljard naar €380 miljard. Op dit moment wordt de waarde van e-commerce geschat op 56 miljard euro, wat neerkomt op 15,2% van de sector.
Tegen 2025 zal de totale sector met 18% zijn gegroeid tot naar schatting 66 miljard euro, aldus Cross-Border Commerce Europe. "Een van de factoren die deze groei in e-commerce stimuleren, is de toename van het marktaandeel van 'pure players' die uitsluitend online verkopen", aldus het rapport. Volgens Cross-Border Commerce Europe heeft deze groei traditionele doe-het-zelf retailers gedwongen om prioriteit te geven aan hun grensoverschrijdende e-commerce strategie. Op dit moment bedraagt de totale grensoverschrijdende omzet €13,25 miljard en deze zal naar verwachting €19,8 miljard bedragen in 2025, wat neerkomt op 30% van de totale omzet. "In 2023 zal een kwart van de online doe-het-zelfverkoop grensoverschrijdend zijn.
Volgens de ranglijst van Cross-Border Commerce Europe staat Amazon bovenaan. De onbetwiste leider van de online doe-het-zelfmarkt, Amazon Europe, heeft het grootste online marktaandeel met 15,7%, of €8,8 miljard van de €56 miljard hierboven vermeld. De rest van de top 10 is als volgt: Ebay, Bauhaus, Etsy, AliExpress, Obi, Castorama, Leroy Merlin, ManoMano, Hornbach. In de top 50 voor doe-het-zelf voor huis en tuin zijn er 15 marktplaatsen, waarvan er slechts 3 'pure marktplaatsen' zijn met 100% verkopers van derden. Met uitzondering van Leroy Merlin en Maisons du Monde zijn het allemaal 'Pure Players'.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?