e5 mode
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
e5 mode
Terwijl velen in de modesector naar adem happen, ziet e5 zijn omzet met bijna 10% groeien. Het is het derde jaar op rij dat het Belgische bedrijf zo’n stevige groei neerzet. Met nieuwe locaties in centrumsteden wil het nog meer stedelijke shoppers bereiken.
E5 heeft er een goed jaar op zitten. Voor het 3de jaar op rij, sinds de doorstart begin 2021, realiseerde het een omzetgroei van bijna 10%. De omzet bedroeg in 2023 zo’n 85 miljoen euro, tegenover 78 miljoen euro in 2022, met een recurrente ebitda van 6%. Deze trend zet zich door in een halfjaargroei van opnieuw net geen 10% tegenover de eerste zes maanden van 2023. Met dit resultaat doet het Belgische familiebedrijf het beter dan vele anderen in de sector, die kampt met een tegenvallende verkoop en faillissementen. Zo legde Duror Fashion Group, de Belgische groep achter Terre Bleue, in juli nog de boeken neer. E5 maakt de goede resultaten bekend op het moment dat het zijn 45steverjaardag viert.
E5 zegt dat haar strategie om haar positie in Vlaanderen te versterken, zijn vruchten afwerpt. Het wijt dat aan een vernieuwd winkelconcept gericht op persoonlijke service, uitbreiding van het aantal locaties en een focus op tijdloze mode. “Een belangrijke sleutel van ons succes, is het feit dat we de voorbije drie jaar ons publiek konden verbreden tot een cliënteel dat de leeftijdspiramide van Vlaanderen volgt. We blijven hier dan ook voluit op inzetten met de inrichting van onze winkels en de keuze van onze eigen en ingekochte collecties. Samen met onze investeringen in efficiëntie en de ontwikkeling van onze webshop, overtreffen we zo jaar na jaar de markt”, zeggen Peter en Kristof De Sutter, CEO’s van e5. Om de ambitie waar te maken om op een kwartier van elke Vlaming te zitten, wil de fashion retailer nog een vijftal blinde vlekken invullen met baanwinkels. Daarnaast zet e5 in op nieuwe locaties in de centrumsteden, waar het de modebewuste stedelijke shoppers nog beter wil bereiken. Ook de e5 webshop kent een stevige groei, met een gemiddelde omzetstijging van 10% per jaar sinds 2021.
In 2024 werkt e5 het investeringsprogramma van 20 miljoen euro af met de geplande verdere verbouwing van alle bestaande winkels, de opening van extra winkels en verhoging van de efficiëntie van haar logistiek en IT. Tot midden februari zal de keten gemiddeld 2 bestaande winkels per week verbouwen. E5 werkt ook dit seizoen samen met Oxfam België: van 24 augustus tot en met 15 september worden klanten aangemoedigd om oude en herbruikbare kleding binnen te brengen. In ruil krijgen ze een bon van 12,5 euro die ze kunnen besteden in een boetiek van de modeketen. Jaarlijks haalt het bedrijf zo 800 ton kleding op voor Oxfam.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?