- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In Bologna (Italië) gaat op 15 november FICO Eataly World open, een ‘pretpark’ waar alles draait rond één thema draait: de Italiaanse gastronomie. Op een oppervlakte van 100.000 m² komen er ateliers, winkels, boerderijen en nog veel meer.
Eataly verwacht 6 miljoen bezoekers per jaar, waarvan een derde uit het buitenland. De naam FICO Eataly World refereert niet alleen naar de Italiaanse voedingsketen Eataly, maar ook naar de ambachtelijke bereidingswijze van de producten. FICO staat voor Fabbrica Italiana Contadina, of Italiaanse artisanale fabriek.
Om de bezoekers de immens grote site te laten ontdekken, heeft Eataly aan alles gedacht: zij krijgen fietsen ter beschikking om zich van de ene winkel naar het andere atelier te begeven. In een veertigtal van die ateliers zullen de smulpapen kunnen zien hoe kaas, charcuterie, pasta, wijn, bier, gebak en dergelijke vervaardigd worden. Er komen ook 4.000 m² conferentiezalen.
Centraal in dit gastronomisch pretpark komt een Eataly-winkel te staan. Hiervoor werkt Eataly samen met Coop. De bezoeker zal ook aankopen kunnen doen op een markt van bijna één hectare in open lucht. En alsof dit alles niet genoeg was: de gastronomen zullen kunnen eten en drinken in 40 restaurants en bars, streetfood-kiosken, kraampjes met charcuterie, brood en noem maar op.
Om het aanbod te vervolledigen zal het domein omringd worden door twee hectare weiden en boerderijen. Daar zullen de bezoekers 200 dieren kunnen bewonderen (runderen, koeien, buffels, geiten, konijnen enzovoort) en maar liefst 2.000 verschillende landbouwproducten zoals citrusvruchten, graangewassen en fruitbomen.
Eataly is een winkelketen die retail en horeca combineert. Het concept is in Italië geboren, maar nu vindt men ook winkels in Tokyo, Osaka, New York, Chicago, Istanboel en Dubai. Binnenkort gaan ook winkels open in Londen, Lausanne, Sao Paulo en Parijs. Er doen geruchten de ronde dat de keten ook naar België komt, maar dat is nooit bevestigd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?