Het aantal verspilde voedingswaren zou tegen 2030 jaarlijks met een derde toenemen, goed voor 2,1 miljard ton aan verloren of weggesmeten producten. Volgens een nieuwe studie van de Boston Consulting Group, verschenen in The Guardian, komt dat overeen met 66 ton verspilde voedingswaren… per seconde. Een ecolabel zou daarvoor een oplossing kunnen bieden, aldus de groep.
Het rapport van Boston Consulting Group (BCG) dat in The Guardian verscheen, is alarmerend. Volgens de studie zou het aantal verspilde voedingswaren elk jaar met een derde toenemen. Daardoor zou er tegen 2030 maar liefst 2,1 miljard ton aan voedingswaren verspild worden, ofwel zo’n 66 ton per seconde. Een ecolabel dat klanten stimuleert om hun boodschappen te doen bij bedrijven die zich inzetten voor de vermindering van voedselverspilling, zou daarom een oplossing kunnen bieden, aldus de groep.
“De grootte van het probleem zal blijven toenemen ook wanneer we onze oplossingen uitwerken”, vertelt Shalini Unnikrishnan, partner en managing director bij BCG, aan The Guardian. “Terwijl de populatie in bepaalde geïndustrialiseerde delen van de wereld, zoals in Azië, snel groeit, neemt ook de consumptie in ijltempo toe.”
Op dit moment wordt er jaarlijks 1,6 miljard ton voedsel verspild, ofwel een derde van het voedsel dat wereldwijd geproduceerd wordt. Nochtans waren volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (The United Nations Food and Agriculture Organization, FAO) 815 miljoen mensen (ofwel 10,7% van de wereldpopulatie) chronisch ondervoed in 2016. Daarnaast is voedselverspilling wereldwijd verantwoordelijk voor 8% van alle broeikasgassen.
Als overheden, bedrijven en consumenten niet dringend maatregelen nemen, is de kans volgens BCG erg klein dat de doelstellingen van de Verenigde Naties om de voedselverspilling tegen 2030 met de helft te verminderen, behaald worden. Uit het rapport blijkt namelijk dat de hoeveelheid verloren en verspild voedsel nog zou toenemen in de meeste regio’s wereldwijd, met een opvallend piek in Azië.
“Waar afval in ontwikkelingslanden tijdens het productieproces ontstaat, zijn het vooral de retailers en consumenten in rijke landen die verantwoordelijk zijn voor het afval aangezien zij voedsel weggooien omdat ze ofwel te veel gekocht hebben ofwel omdat het niet aan de esthetische standaarden voldoet”, verduidelijkt The Guardian op basis van het rapport. Volgens de krant dragen promoties en het gebrek aan informatie bovendien bij tot het probleem. Het rapport verwijst daarbij naar diepgevroren voedsel dat onterecht als minder voedzaam wordt gezien dan verse producten. Nochtans worden sommige verse producten sneller slecht, zowel op nutritioneel vlak maar ook op esthetisch vlak, waardoor consumenten de producten gemakkelijker wegsmijten.
BCG verwijst ook naar talrijke initiatieven van bedrijven om afval te verminderen zoals de actie “koop 1 product en krijg 1 product gratis op een moment naar keuze” bij Tesco of bij Lidl in België. Toch gaan die volgens het rapport niet ver genoeg. Volgens BCG zou de creatie van een ecolabel een oplossing kunnen bieden, aangezien bedrijven zo worden aangespoord om harder hun best te doen. De groep roept de verschillende de regeringen dan ook op om actie te ondernemen.