- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De horeca is zwaar getroffen door de gezondheidscrisis en heeft geen perspectief op een mogelijke heropening. Communicatiebureau Tayo contacteert Belgische foodretailers met de vraag of ze een campagne willen organiseren waarmee hun klanten restaurants kunnen steunen.
De horecabedrijven leven in een echte nachtmerrie. Niet alleen zijn ze voor de tweede keer dicht als gevolg van de coronacrisis, maar hebben ze zelfs geen vooruitzichten op een mogelijke heropening. Dit zal pas besproken en geëvalueerd worden tijdens de volgende vergadering van het overlegcomité op 26 februari. Zij laten ook in het midden of de horeca op een rendabele manier zou kunnen opengaan. Op dit moment kunnen de horecauitbaters enkel rekenen op afhaalformules of overheidssteun, waarvan het bedrag varieert naar gelang van de regio en het aantal werknemers. Een regeling die bij lange niet de verloren omzet en de huur- en financieringskosten dekt, zo pleiten de belanghebbenden.
De sector zal bij de heropening nood hebben aan een heropleving. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) liet al weten dat hij de regering een verlaging van het BTW-tarief voor restaurant- en cateringdiensten tot 6% voorstelt. Maar recent verscheen een ander initiatief in beeld van communicatiebureau Tayo, bekend BOB-campagnes of Koffie voor Iedereen van Douwe Egberts. Concreet stelt het voor om in supermarkten displays te plaatsen met folders waarin de actie aan het winkelend publiek wordt voorgesteld en waarin zij worden uitgenodigd één euro te betalen om "onze restaurants te redden". Aangezien elke flyer een EAN-code draagt, kunnen consumenten die dat willen de code scannen aan de kassa en het bedrag zo overmaken aan een solidariteitsfonds dat wordt beheerd door de horecafederaties in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
"We zijn volop bezig met het contacteren van foodretailers", legt Loïc Van de Put, de baas van Tayo, uit. "Het doel is natuurlijk om hun belangstelling voor dit solidariteitsinitiatief af te toetsen, maar ook om met hen de praktische voorwaarden voor de uitvoering ervan te evalueren. Natuurlijk kunnen supermarktketens ook contact met mij opnemen via e-mail - lvdp@tayo.be - of per telefoon op 0496 / 56 41 13".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?