- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Takeaway.com en Just Eat melden vandaag dat zij een akkoord bereikten over een fusie. De nieuwe groep, die Just Eat Takeaway.com zal heten, wordt een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. Haar totale waarde is meer dan 10 miljard euro. De aandeelhouders van beide bedrijven moeten zich later dit jaar nog uitspreken over de fusie, maar dat is eerder een formaliteit.
De aandeelhouders van het Britse bedrijf krijgen 0,09744 aandelen van Takeaway voor één aandeel in Just Eat. Hiermee krijgen ze ongeveer 52,2% van de nieuwe groep in handen en de eigenaren van Takeaway 47,8%.
Jitse Groen, de Nederlandse oprichter van Takeaway, wordt de topman van Just Eat Takeaway.com en Paul Harisson, de financieel directeur van Just Eat, krijgt dezelfde spilfunctie bij het nieuwe bedrijf. Naast hen zetelen Brent Wissink en Jörg Gerbig, vandaag CFO en COO van Takeaway.com, als co-COO in het management board van de nieuwe combinatie. Het zijn dus vooral de leiders van het Nederlandse bedrijf die de touwtjes in handen krijgen. Het hoofdkwartier komt in Amsterdam maar na de fusie gaat het bedrijf door met één beursnotering in Londen.
De combinatie is goed voor de bezorging van 355 miljoen maaltijden in 2018 met een totale waarde van 7,3 miljard euro. Dankzij een grote geografische complementariteit wordt ze marktleider in talrijke West-Europese landen. Ze zal actief zijn in 23 landen, waarvan 15 als nummer 1. Dat zijn onder meer Nederland, het VK, Duitsland (waar Takeaway niet zo lang geleden Delivery Hero overnam), België, Italië, Spanje en Zwitserland. Buiten Europa zijn dat Canada, Brazilië en Israël.
Met een gezamenlijke jaaromzet van 1,237 miljoen euro wordt Just Eat Takeaway.com de tweede grootste maaltijdbezorger wereldwijd, na het Chinerse Meituan (omgerekend 1.411 miljoen). Van die omzet is 860 miljoen afkomstig van Just Eat en ‘slechts’ 240 miljoen van Takeaway. Ter vergelijking: de Amerikaanse maaltijdenbezorger Grubhub boekte vorig jaar een omzet van omgerekend 854 miljoen euro en Uber Eats van 642 miljoen euro. De cijfers voor 2018 van Deliveroo zijn nog niet gekend. In 2017 was de omzet 277 miljoen pond of 311 miljoen euro (+116%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?