Hoe maak je dat de consument jouw merkproduct en niet die van de concurrent in zijn winkelkar legt? Op die vraag kregen de medewerkers van frisdrankafvuller Refresco een heel concreet antwoord toen ze zich een dagje lieten onderdompelen in de wereld van verpakkingen in het Impact Centre van DS Smith. "Sindsdien kijken we met een andere blik naar onze producten in de supermarkt."
(publireportage)
Een verpakking is meer dan een omhulsel, dat weten ze bij verpakkingsbedrijf DS Smith al lang. Om bedrijven te overtuigen van het belang van de juiste verpakking en de effecten op de supply chain richtten ze Impact Centres op waar alles in de praktijk werd gebracht.
Een jaar geleden opende in Gent het eerste Benelux Impact Centre. Niet zonder gevolg: tal van producenten lieten zich de voorbije maanden wegwijs maken in de wereld van dozen, wrap arounds, trays, displays en Shelf Ready packaging. Ze ontdekten er de nieuwste retailtrends, verkregen inzichten wat belangrijk is op de winkelvloer en hoe Supply Cycle thinking hun bedrijfsresultaten verbetert. En het blijft niet bij theorie en statistieken, in het Impact Centre werd een volledige praktijkomgeving realistisch nagebouwd, compleet met warehouse, back-of-store en uitgebreide retailarea voorzien van winkelrekken, koelrayon én alle producten die je in de supermarkt tegenkomt.
Workshop enthousiasmeert
Eén van de bedrijven die geprikkeld werden om een workshop te volgen in het Gentse Impact Centre, was Refresco, Europa’s grootste afvuller van frisdranken en vruchtensappen.
"Het waren de collega’s van de aankoopdienst die aan onze mouw trokken om een workshop te volgen in het Impact Centre", herinnert Maarten Kusters, managing director van Refresco Benelux, zich. "Zij waren er geweest en waren onder de indruk van wat ze er gezien en geleerd hadden. In alle eerlijkheid, verpakkingen, daar stond ik niet zo bij stil. Bij ons gaat het in de eerste plaats over het product zelf. Maar het enthousiasme van de collega’s maakte me wel nieuwsgierig."
Praktijkomgeving opent ogen
Maarten Kusters liet zich, samen met zijn collega’s van het sales departement, verrassen in het Gentse Impact Centre. "Dat we er hartelijk en persoonlijk ontvangen werden, was alvast een aangename start van een leerrijke dag. Het idee om een praktijkomgeving na te bouwen was een verfrissende insteek. We keken met de blik van een consument naar de producten, in de plaats van met onze professionele bril. Wij vertrekken vanuit het product, de verpakking komt later, maar de klant ziet het andersom, die laat zich leiden door de verpakking. Die open aanpak van de mensen van DS Smith heeft ons de ogen geopend."
Passie voor verpakkingen
"We waren ook aangenaam verrast door de brede praktische kennis en de passie waarmee ze hun bevindingen uit de doeken deden. Mensen die passie uitstralen in hun werk hebben bij mij altijd een streepje voor."
Tijdens de interactieve workshop en het bezoek aan de retailarea evalueerde de Refresco-delegatie goede en minder goede verpakkingen en woog de pro’s en contra’s af van de verschillende presentatiemogelijkheden. "We hebben er interessante inzichten opgedaan die onze kijk op verpakkingen blijvend heeft veranderd", besluit Maarten Kusters.
Werk aan de winkel
Ook Alexander van Assouw, sales director retail Nederland bij Refresco Benelux, was er bij tijdens de workshop en deelt het enthousiasme van Maarten Kusters. "Het boeiende was dat we zowel de supermarkt zelf zagen, alsof we zelf consumenten waren, maar ook het magazijn, waar de verpakkingen op een praktische manier werden geanalyseerd. Zo konden we even over onze eigen business heen kijken en merkten we dingen op die we anders nooit zo zouden bekijken."
"We kwamen er tot de vaststelling dat het met onze primaire verpakking, het flesje met zijn label zeg maar, goed zit, maar dat er nog werk aan de winkel is wat betreft de secundaire verpakking, de manier waarop je je producten presenteert in de winkel."
Bijsturen
"DS Smith durfde ons in het Impact Centre uit te dagen om met een kritische blik naar onze producten te kijken en ook verder te denken, over de manier van produceren bijvoorbeeld."
Het bezoek van Refresco bleef niet zonder gevolg. "Het was niet alleen een prettige dag, we hebben onze aanpak ook bijgestuurd", zegt Alexander van Assouw. "We staan veel meer stil bij de verpakking en bespreken ze ook intenser met de retailers waarmee we producten ontwikkelen. We werken meer op maat van de klant."
Wereldwijde ervaring, lokaal toegepast
DS Smith is actief in 36 landen, heeft 26.000 medewerkers in dienst en is hiermee een toonaangevende leverancier van golfkarton verpakkingen. Het Impact Centre in Gent is het zesde dat verpakkingsproducent DS Smith opende in Europa en het eerste in de Benelux. Er wordt een omgeving gecreëerd waarin de retail area en supply chain weergegeven wordt. Bedrijven worden geconfronteerd met alle mogelijke verpakkingen, do’s en don’ts op de winkelvloer, maar ook efficiënties in de supply chain en productie. Niet alleen door voorbeelden uit de eigen sector, maar ook over de verschillende categorieën heen.
Zo ontdekt de bezoeker hoe de juiste verpakking meerwaarde creëert voor zijn product. Door verantwoordelijken van verschillende afdelingen, zoals sales, supply chain, marketing, inkoop, productie, verpakkingsverantwoordelijken bijeen te brengen, ontstaan er nieuwe inzichten en komt men tot gezamenlijke standpunten.
Deze inzichten worden vervolgens vertaald naar concrete verpakkingsoplossingen in een PackRight® workshop. Met de juiste verpakking wordt de verkoop verhoogd, worden de kosten verlaagd en de risico’s beperkt. Hierbij bewijst DS Smith zijn waarde als Packaging Strategists in de supply cycle.
Voor meer informatie bezoekt uwww.dssmith-packaging.be