Brussels Ketjep
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Brussels Ketjep
Sportevenementen zijn echte hefbomen voor de categorie van de koude sauzen. De historische spelers in de sector aarzelen dan ook niet om naar aanleiding daarvan promoties en andere marketingacties te plannen.
In 2024 krijgt het Brusselse bedrijf Brussels Ketjep, onder meer bekend van de Dallas-saus, een ereplaats. “Wij lanceren de Red Devils-saus, de officiële saus van de Rode Duivels, die vanaf april te koop zal zijn bij supermarkten als Carrefour, Intermarché, Cora en Delitraiteur, en ook in horecazaken en frituren”, vertelt een trotse Sylvain Bologne, oprichter van Brussels Ketjep. “Omdat het EK voetbal 2024 in Duitsland plaatsheeft, wilden we eer betuigen aan de ‘currywurst’ door een tikkeltje curry toe te voegen aan het recept van onze Ketjep. Met die saus hebben we de exclusiviteit voor het EK voetbal 2024 met de Rode Duivels, zo krijgen we onder meer zichtbaarheid op het terrein. De Belgische Voetbalbond was erg ingenomen met ons project, vooral door het sympathieke imago van ons bedrijf, maar ook door onze affiniteit met voetbal. We hadden eerder ook al een paarse saus ontwikkeld voor de club van Anderlecht. En bovendien zijn wij geen specifiek Vlaams noch specifiek Waals merk.” Door dat officiële partnerschap mogen de andere merken van koude sauzen tijdens het EK voetbal geen communicatie voeren die verband houdt met de Rode Duivels. Zij moeten dus veeleer inzetten op promotieplannen en andere marketingacties om hun verkoop een boost te geven. “In de categorie van de koude sauzen hebben we geen groot project voor het EK voetbal, maar gaan we werken aan een specifiek promotieplan”, stelt Julien Wathieu voor Lidl. Colruyt verklaart dat het geen grote plannen gaat uitrollen voor het EK voetbal. Bij een nationaal merk als Délino, dat een beperkt aanbod heeft van mayonaise, cocktailsaus en tartaar in 330 ml, vindt CEO Evelyn Denys, het aanbod “wat te beperkt om voor de consumenten een enorme bijdrage te leveren aan het EK voetbal.”
Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?